Alla inlägg den 16 april 2008

Av Fröken P - 16 april 2008 20:01

... hann med tre (3) jobbsamtal på vägen hem ... vad gjorde jag förr när jag inte hade mobil ... kom hem strax efter kl 19 ... lååång dag idag ... var på bio med några elever ... "Ett öga rött" var riktigt bra ... har inte kunnat ta mig igenom boken ... kollegan, som har det, påstod dock att andemeningen från boken kommer fram i filmen, som är väldigt kommersiellt komiskt tilltalande ...


... eleverna fick i alla fall frågor som jag hade plockat från Svenska Filminstitutets fantastiska hemsida ... där finns både filmfakta, kringfakta och bra frågor ... hörde av kollegan att mina anpassade frågor (Filminstitutets frågor ÄR bra, men måste skrivas om lite om de ska gå hem hos elever som läser svenska-som-andraspråk) hade kopierats i ca 50 ex till eleverna i grannkorridoren ... för där hade lärarna uppenbarligen varken förberett eleverna eller tänkt sig någon slags efterbehandling av filmen, eller ...???... ok, man kan gå på bio som tidsfördriv ... men jag menar att man faktiskt kan nyttja bra filmer för att diskutera allmänmänskliga frågor utifrån filmen ... genom en filmanalys kan man lära sig att se på film på ett nytt sätt när man ser på långfilmer framledes ... vilket skolan bör ge eleverna ... eller?

//Fröken P

Av Fröken P - 16 april 2008 07:21

... våra elever håller som bäst på att planera hur det ska gå till att fira SVENSK STUDENTEXAMEN ... de allra flesta har inköpt ett stycke studentmössa ... och för vissa räcker det ... men några andra har förstått att STUDENTEXAMEN ska firas rejält ... de har försökt förmå mig att hyra traktor med släp ... öööh, hur många känner jag som äger en traktor??? ...


... jag har vänligt men bestämt meddelat att jag ska ordna till en riktigt SMASKIG betygsutdelning i klassrummet ... och jag kommer att bistå eleverna vid ett stycke DOMKYRKOBESÖK avslutningsdagen samt ett stycke AVSLUTNINGSMIDDAG i skolmatsalen ... eleverna är inte sååå begeistrade över att få bli serverade skolmat på en EXAMENSMIDDAG, men vi får hoppas att köket lägger manken till ... f ö PRATAR eleverna om en skolresa ... de pratar och pratar ... rektorn har lovat att ställa upp med stålar till buss och ev övernattning för dem som så önskar ... men ännu är inget bestämt ... ledningsgruppen, dvs en elev från varje karaktär, är inte så aktiva ... så det blir nog inget ... lite synd ... vi borde hitta på någonting trevligt ... en liten trevlig dagstur till Stockholm ... bussar får vi nog inte tag i ... men det finns ju tåg ... tryggt och bra ... de som vill slå runt hela natten och t o m övernatta i huvudstaden kan ju göra det ... vi andra sansade människor tar väl i så fall tåget hem sådär någon gång på kvällen ... under förutsättning att övertid utgår ...


... det ska bli spännande att se hur det blir ... i alla fall kommer jag att sakna dem ... på något sätt ... trots allt ...


//Fröken P

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards