Alla inlägg den 7 april 2008

Av Fröken P - 7 april 2008 17:59


"I det förindustriella samhället hade man ofta lagt sig vinn om att undertrycka oönskade eller oacceptabla handlingar som aggressiva känslor kunde frambringa (vrede är ju som bekant en av Bibelns sju dödssynder) --- Generellt uttryckte man sin ilska relativt frimodigt, man stormade och rasade när sinnet rann över. Att ha humör sågs som ett tecken på manlighet.

Med det moderna samhället ökade ansträngningarna att undertrycka och avleda vreden. Ilska började alltmer ses som ett problem. Särskilt i det familjeideal som växte fram under 1700-talet blev vredeskontroll något väsentligt --- Att bli arg innebar att förlora självkontrollen, att bli oförnuftig - något som till varje pris måste undvikas. --- Detta mer avvisande förhållningssätt gällde både män och kvinnor. Samtidigt var förväntningarna på de två könen olika. Många viktorianer ansåg en man vara omanlig om han aldrig anfäktades av aggressiva förnimmelser. Han skulle helst inte uttrycka ilska, men antogs ändå kunna erfara känslan. Kvinnor borde däremot aldrig ens känna sig arga."

(http://aarhus2001.hum.au.dk/rundborde/claesprint.html)


... bah, säger jag bara ... JAG VILL VARA ARG ... ni förstår ... här har jag skyndat mig hela da'n ... kom ju t o m för sent till jobbet i morse pga allt ... och så snabbt hem i eftermiddag ... för att ordna och fixa ... för det skulle komma hem en "konsult" till oss som skulle smyga runt/krypa omkring överallt och tala om hur vi bäst av allt skulle kunna spara ENERGI ... det är ju viktigt i dessa dagar ... inte minst för miljön ... och se, detta konsult-möte var bestämt sedan länge ... och sent i eftermiddag blir så min dyre man uppringd av den vidtalade konsulten som meddelar att han inte tänker komma ikväll ... FÖR HAN SKA GÅ PÅ ISHOCKEYMATCH ... jaha??? Och??? Matchen börjar kl 19 och han skulle vara hos oss kl 18 ... så långrandiga skulle vi ju inte bli ... att han skulle missa hela matchen ... men på en skala ... hur viktigt kan det vara att va' där vid avspark eller va' det nu heter när det är puckar/puckade typer inblandade ... han hade ju kunnat se slutet på matchen ... skulle ha blivit mycket mer spännande ... "- Hm, va' kan de ha tänkas gjort medan jag var hos familjen P?" ... men frågar ni mig så ville han nog bara ha ett giltigt skäl att dricka alkoholhaltiga drycker en helt vanlig måndag (eller vad man nu gör när man är hulligan?) ... äh, lägg ner ... JAG ÄR ARG ... och han ska komma till oss nästa vecka i stället... gissa om jag har tid på mig att hitta på mååånga bra och syyyyrliga kommentarer ... om jag ens öppnar dörren då ...!

//Fröken P


PS: Det var ju inte så att detta fantastiska ishockeylag helt plötsligt kom på att de ville spela match just idag. Det har väl typ varit planerat i ett helt år! Tänk på det! Fick konsulten en gratisbiljett vid lunch idag, eller ...? NEJ; JAG KAN INTE SLÄPPA DET HÄR ...!!! JAG ÄR ARG!

Av Fröken P - 7 april 2008 11:02

... tror att jag cyklade till jobbet på 17 minuter idag ... ringde kollegan på vägen och sa att jag skulle bli sen ... kom 2-3 minuter efter att hon hade öppnat och satt igång att diskutera skolresa ... månne om det blir nå'n alls ... det är ju eleverna som skall planera ... men det blir ju inget ... & kanske lika bra det ... ser inte riktigt nå'n vits med att åka Göteborg t o r på en och samma dag ... vi hinner ju bara dit och så är det dags att vända ... och se'n ryktas det om att det inte utgår övertidsersättning för lärare ... och hur funkar försäkringar och annat då ... är det arbetstid när jag är tillsammans med eleverna eller inte ... usch, man känner sig så ful om man inte STÄLLER UPP ... men jag kan ju inte TA ANSVAR gratis ...???

//Fröken P

PS: Bara så ni vet: jag jobbade över på rasten så jag har med råge "jobbat igen" det jag förlorade på morgon-karusellen ...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards