Alla inlägg under maj 2008

Av Fröken P - 31 maj 2008 08:28

... men riktigt säker är jag inte ... har nå't som gnager ... "- Har jag gjort rätt?" ... "- Har jag skrivit in korrekta betyg?" ... "- Hinner vi nu ...?" ... tja, så där går jag an ... vill inte släppa ... kan inte koppla av ...

... gjorde allt klart - så vitt jag kan se - och kollegan får lämna allt på expeditionen på måndag ... innan hon håller prov för de fem som ska ha sina omdömen med sig nu när de slutar hos oss ... själv är jag i storstan ...

... och då kommer nästa ÅNGESTATTACK ... har inte gjort det jag borde ... faktiskt ... och det är så "inte jag" så det är inte sant ... jag skäms ihjäl ... men jag hinner faktiskt inte fixa till min 35 sidiga portfolio till på måndag ... borde ju ha gjort den typ i mars och bara fyllt på ... men jag har väntat ... och dröjt ... och förhalat ... och se vad som hände ... i höstas fyllde jag på min snygga portfolio efter hand och den var ju inte svår att paginera och kopiera och hålla i handen på höstens kursavslutning då ... men, nu har det liksom ski-it sig, som man säger ... och jag är INTE stolt ... ska i alla fall försöka genomläsa ett par mail mellan mina kurskamrater och mig och se om jag kan få ihop allt som JAG ska göra inför vår gruppredovisning ... har i alla fall plockat ihop magneter, tejp, pennor och jag har kopierat PRATBUBBLOR till vår provocerande diskussion/reflektion/analys ... men säkert har jag glömt nå't ...

... det är inte klokt det här ... men ... när jag känner att det blir för mycket ... när det inte längre går ... när JAG inte längre kan hålla koll på allt jag bör och borde ... då liksom släpper jag taget ... flyter ut i en oformlig massa ... slutar läsa mina listor ... checkar inte almanackan för hålltider ... jag liksom struntar i allt ... för det är ändå ingen idé ... jag har ju redan missat ... målet ... jag har ju redan förlorat ... kampen ...

... och jag är inte stolt alls ... men ... så här får det bli ... och så får vi se vad DET FÅR FÖR KONSEKVENSER framöver ... sett i backspegeln så är det kanske inte alls så viktigt med allt jag VILL göra ... på en skala ... och det är nog bara jag som bryr mig ... FASEN VILKA KRAV JAG STÄLLER PÅ MIG ... och vilka krav ställer jag därmed inte på andra ...??? ... är jag en dömande människa ... aaaggghhh ... neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej, så'n vill jag ju inte vara ... men jag är synnerligen hård mot mig själv ...

... nu struntar jag i allt detta ... ska ta min morgonrunda ... och lyssna på fågelkvitter och njuta av sommarvärmen ... i 45 minuter ... blankt ... se'n ska jag fortsätta med att försöka få ordning på mitt kaosartade yrkesliv ... en helt vanlig lördag ...

//Tja, då

Av Fröken P - 30 maj 2008 08:30

... blev klar med alla betygsgrejer igår ... nu väntar jag bara på att få öppna min jobbmail och där få se karaktärsämneslärarnas betyg för elevernas prestationer utanför vår skola ... jag ber en stilla bön för att allt ska funka nu ...

... kände mig lätt om hjärtat igår ... JAG VAR KLAR MED BETYGEN ... tra, la, la ... och trots att jag var sömnigt trött ... cyklade jag tillbaka in till stan och träffade kollegorna för sjätte året i rad för att promenera BLODOMLOPPET runt stan ... sammanfattningsvis var det en trevlig kväll ... ... den varmaste och soligast av alla BLODOMLOPPSkvällar jag har varit med om ... men jag var sömnig ... cyklade hem efteråt ... somnade sött strax efter hemkomst och finlir ...

//Fröken P

Av Fröken P - 29 maj 2008 06:03

... aaaggghhh ... jag har för mycket att göra och för lite tid ... kan inte prioritera ... kan inte välja bort ... vill göra allt ... och helst jättebra också ...

... idag ... på min ADMINISTRATIONSDAG ... ska jag ha lektioner med grabbarna STRUL ... här ska manglas ... retorik står på schemat ... och så undrar de säkert hur många dagar det är kvar till sommarlovet ... DET BÖRJADE IGÅR ... eller hur?

... ja, ni hör att jag inte är överentusiastisk idag ... vill inte riktigt, faktiskt ... har inte gjort klar min portfolio till fortbildningskursens examen på måndag ... borde ha gjort ett inlägg till ... och jag MÅSTE kommentera några studiekamraters inlägg ... hå, hå, ja, ja ...

... i eftermiddag är det så'n där hel-sittning ... kollegor ska redovisa vad de har lärt sig under året på div fortbildningskurser ... hade varit jättekul om vi bara hade hunnit diskutera varje grej ... en liten stund ... efteråt ... men det har vi inte tid med och det känns verkligen som en upphottad mc-tur genom Louvren när alla ska få ur sig allt på två eftermiddagar (i måndags och idag) ... BEHÖVER VI ÄNDRA VÅRA RUTINER KRING A-LAGSMÖTENA och inte alltid ha organisatoriska ärenden ... nääähhh (not) ...!!!

 //Fröken P - arg och sur - stackars grabbarna som ska möta mig om ett par timmar ... det är ju inte deras fel ... att ALLT ska hända nu ...

Av Fröken P - 28 maj 2008 21:15

... inne när läraren går ut ... tja, idag gick det sisådär ... en elev hade tagit ledigt från sin APU ... utan att kontakta mig, mentorn ... inte bra alls ... men uppenbarligen hade han skött sig bra för alla på praktikplatsen applåderade och sjöng lovsånger om honom ... kille nr 2 stod vid sin svarv (eller nå'n liknande maskin - trots att jag hade guide, lärde jag mig inte allt idag!) ... allt väl där ... sommarjobb på G ... halleluja ... bläddrade i hans fil idag ... ja, är det 25 EVK vi har haft genom åren så räcker det inte ... men ... det blir väl folk av honom oxå ...

... ny dag imorgon ... tror jag ... är sömnig och seg ... vattnar i trädgården och vattnar och vattn ... ZZZzzz ...

//Tjingelingeling

Av Fröken P - 28 maj 2008 05:51

... ja, för jag ska göra några APU-besök idag tillsammans med karaktärsämnesläraren för Industri-killarna ... och det är nog bra att jag får guide med mig ... är inte så bekant med fabriksmiljöer direkt ... grabbarna verkar ha skött sig (tack, oh, tack - som jag har bett om detta!) ... de har till och med fått erbjudande om sommarjobb som CNC-operatörer ... WOW! ... det betyder att syftet med vår utbildning faktiskt uppfylls ... vi kortar vägen in till ett yrke för dessa elever ... måste ändå bita mig i armen just för dessa två ... om jag säger så: det har funnits stunder när jag tvivlade ...

... för övrigt ska jag eventuellt också träffa min rektor ... jag tror det var idag som jag skulle komma på lönesamtal ... har tappat mailet som han sände med tiden ... snacka om att jag har ALLT UNDER KONTROLL ... så här är det hela tiden nu ... jag gör mina listor ... och så helt plötsligt är det ändå nå't som går snett ... men jag ska sms:a honom på förmiddagen för att checka tiden ordentligt ... jag tror inte han é så'n som DISSAR folk för en så'n liten dubbelkoll ... !!!??? ... han brukar ju få påminnas själv ibland ... hö, hö, hö ... men sanningen att säga har han nog jämnt skägg i dessa dagar så det vore förödande om jag skulle missa en ½-timme som han vikt för bara lilla mig ...

//Fröken P

Av Fröken P - 27 maj 2008 19:51

... nu blir det skolresa ... en liten behändig en ... men vi har ända fram tills idag jagat elever för att få in anmälningsdokument och anmälningsslanten ... och NU ÄR DET BARA ETT FÅTAL KVAR SOM INTE HAR ANMÄLT SIG ... sista dag för anmälan var ju förra veckan och vi har väntat och väntat ... vi har hotat och hotat ... och vi har gått an ... OCH VI ÄR SÅ TRÖTTA SÅ ATT VI SKULLE HELST AV ALLT VILJA SLIPPA ÅKA PÅ SKOLRESA ÖVERHUVUDTAGET ... nöjet försvinner liksom ...

... ja, helst av allt skulle jag nästan vilja gå till kyrkan imorgon ... sjunga DEN BLOMSTERTID och dela ut ett par betyg på kyrkbacken på stående fot ... gråta en skvätt ... ja, en del har ju varit här i 6 (sex) år så det blir ett avsked ... och så säga "Glad Sommar!" och så sluta ögonen en stund och sedan ta sommarlov ...

... har miljoner saker på min lista ... även om jag faktiskt GÖR saker klara ... så kommer tre-fyra grejer till på listan den dagen så den blir liksom aldrig kortare och aldrig aldrig färdig ...

... blir det nå't sommarlov alls i år, tror ni ...? Jag tvivlar idag ...

//Fröken P


PS: I frustration över ALLT, beställde så min kollega en läcker & ytterst dyr efterrättsbuffé som TOPP på vår avslutningsmiddag, bara för att ... sötsaker är bra att trösta sig med när det skär sig ... vi får hoppas att både lärare och elever blir så sockerstinna att vi bara lullar runt och ler sedan under den resterande studieresan ...

Av Fröken P - 26 maj 2008 20:34

... ikväll känner jag mig mörbultad, öm, medtagen & matt ... och när jag tänker efter också aningen lättuggad, välhängd och mjäll ... och känner jag efter ordentligt är jag nog särdeles skör och porös ikväll också ... dvs rätt mör ... för dagen idag var en maraton-dag ... har kört värsta racet ... och faktiskt hunnit ALLT som stod på listan för dagen ... borde dock ha skällt (!) lite mer på eleven som åkte till Skellefteå PÅ SKOLTID bara för att ... men hon dyker ju upp imorgon och då ska jag nog ha slipat argumenten ... ha! (Ja, så'n blir man när man är trött! F'låt!)

//Fröken P - lägger på värsta "smilet" och säger "- Ta, di, daaa!" (och inte hjälpte det!)

Av Fröken P - 25 maj 2008 21:07

... vi har missat detta med vattning i trädgården häromsistens ... gräsmattan är gul (trädgårdsmäster gråter!!!) ... sedan har det börjat sloka här och där ... har åkt t o r storsta'n idag ... promenerade södermalm-östermalm-södermalm bara för att ... och nu ärjag mycket mör ... har satt igång alla vattenslangarna ute och väntar bara på att få byta position ...

... men även fast det inte är super-duper-kul att fixa i trädgården så är det ändå skönt på nå't sätt ... man går där och rycker i nå't maskrosblad och så ser man att det gror ... det gör gott på nå' vis ...

... har nyss ... i en vattningspaus ... tagit mig en extra glutt i almanackan ... måste kolla agendan för imorgon ... JAG ÄR SJUKT OROLIG ATT JAG SKA MISSA NÅ'T NU ... imorgon har jag typ MASSOR att hålla reda på: tolk 08.45, EVK 09.00, lektion 10.00, arbetslunch m kollegan fr andra skolan 11.00 (vi ska utvärdera läsåret: hå, hå, ja, ja), redovisning av fortbildningskurser 13.00 ... och däremellan lite här & där ska jag försöka se om jag inte hinner skriva ut betygsunderlag för alla elever, ringa karaktärsämneslärarna Anders och Ingegerd, påminna en elev om att läkarintyget som vi ännu inte har fått MÅSTE lämnas på onsdag (så det så) med mera med mera med mera ...

... nu ska jag ändra position på vattenspridarna ... igen ...

//Tjingeling

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards