Alla inlägg under november 2009

Av Fröken P - 11 november 2009 17:23

 ... trolleri, trollera ... tänk så bra det kan bli ...!


Vissa dagar är bara sååå BRRRAAA!!!

 

 

 

Åh, det är väl tur det!

 

Tjolahopp, tjolahej ...!

 

//Fröken P Cool

 

Av Fröken P - 10 november 2009 17:19

  


... ibland känns det motigt ... särskilt när det är MÖÖÖRK höst (se gårdagens inlägg) ... har man (läs: JAG) för mycket på min "to-do"-lista så känns det verkligen som att bromsa sig ur en uppförsbacke, eller hur det nu var hon sa den där SVT:s Sally ... men, jag tycker faktiskt att jag blir lite mer tillfredsställd och nöjd och glad om jag får bocka av min lista med alla "måsten" ... det blir ju alltid lite kvar som är ogjort när dagen når sitt slut (även om det då har hunnit bliva mycket sen "kväller", för att inte säga natt - eller tidig morgon ...) ... dessa OGJORT:ingar är det som förs upp först på nästa - snyggt skrivna - lista ... och så där håller jag på ... HUR GÖR NI?


Idag har jag jobbat hela dagen ... och då menar jag HEEELA ... åt gröt-frukost kl 13.00 för innan dess blev det liksom inte av ...


Måste läsa lite kurslitteratur ikväll och göra mina inlägg senast imorgon på Universitetets portal ... intressanta grejer läses just nu ... om sån't som jag vet föga ... LÄSINLÄRNING ... alltid kul att lära sig nå´t nytt ... men, vet inte om just jag har tålamodet att arbeta med basal läsinlärning ... är omtalad som lite för "spruttig" i sådana sammanhang, vad som nu kan menas med det ... Det kan ändock vara bra-att-ha-kunskap när man möter en elev som kan läsa, men inte har avancerat så värst långt när det gäller läsförståelse ... och sån't är ju lite klurigt ...

Även elever som man i förstone upplever som "talbara" och med gott "flyt" har det faktiskt inte alltför lätt att fatta vad som står mellan raderna ... om man inte övar på detta ...


Det där ska jag försöka ha i åtanke när jag möter eleverna kl 08.40 imorgon och så kl 14.30: två vitt skilda grupper som studerar på vitt skilda nivåer ... Hur ska jag lägga upp det där? De bägge grupperna är inte heller homogena på något enda sätt:

- på tidiga morgon-lektionen möter jag elever som kom till Sverige för ett par månader sedan och också några som har varit här ett par år och har riktigt bra yt-flyt (dvs bas, men ingen utbyggnad, när det gäller ordförrådet) och nu läser vi fakta-texter inom ett område som de knappast ens behärskar på sitt modersmål (särskilt inte tjejerna, som knappast har varit ute i trafiken mycket - varken här eller där - och inte heller har undersökt en bil särskilt noggrannt): trafikkunskap

- på sena kvälls-lektionen möter jag elever som är födda här och också några som kom för drygt 4 år sedan: nu ska de klara av att förstå texterna i NpSv-häftet för B-kursens prov förrättas nästa onsdag ... knivigt är det ... t o m för de som är Sverige-födda med utlandsfödda föräldrar och som tror att de får MVG bara så lätt som Cool "så" för att de visar nyllet i mitt klassrum, istället för att läsa "vanlig" svenska med sin klass ...


Hå, hå, ja, ja ... ja, är jag inte vaken om nätterna och jobbar ... så håller ovanstående tankar en halvvaken under en orolig natt i ens säng ...: HUR GÖR MAN EGENTLIGEN? Otillräckligt är det alltid ... och "enough" blir det aldrig ...


Välkommen till lärarens vardag!

//Fröken P

Av Fröken P - 10 november 2009 08:08

... nu är det tungt ... det är sååå mörkt ute när jag kliver upp på morgonen ... och jag är så frusen ... "svinis" på G?

Går runt med extrakoftor och en mysig skön halsduk virad runt runt min hals ... det värmer gott ...

Var nöjd över gårdagen ... gjorde allt och lite tll ... hann t o m måla lite ... och det var inte igår ... mår så bra av det kreativa ... måste/vill ägna mer tid åt detta ... vill, vill, vill ... men, det är så mycket jag vill ...

Sitter och skriver vid min dator idag också ... och tar en liten mikropaus här ...

Imorgon är det "lång-dag" med maratonlopp från 07.45-19.30 minst ... hå, hå, ja, ja ... det kändes inte så slitigt förut, men nu ... i alla fall ska det bli lite stress inför 3:ornas sista lektion innan NpSv v 47 ... är beredd ...

//Fröken P - fryser vidare ... och skriver hela dagen ...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards