Alla inlägg under september 2007

Av Fröken P - 29 september 2007 09:55

... ja, jag har det mysigt! Har skippat promenaden idag för det BLÅSER STORM och REGNAR ... har skrivit klart och lagt in min uppgift för fortbildningskursen på nätet ... gubben har eldat i spisen så det är jäs-varmt i källar'n ... har fixat frukosten klar ... hämtat tidningen oxå ... nu ska jag ha go'-lördag ... men jag tror att det blir en tur till butiken ...


Tjing!

Av Fröken P - 28 september 2007 07:31

... studiedagen igår var OTROLIGT bra! Jana Söderberg berättade om "Våga vara!" och gav konkreta tips på hur vi kan bidra till elevernas förbättrade självkänsla genom vårt förhållningssätt och vad vi faktiskt säger till dem! Tipsen vi fick är fullt applicerbara på familjen ... och man förstår genast hur mycket man borde ha gjort annorlunda ... SAMVETET, SAMVETET ... varför är det så ont om tid ... varför har JAG valt att ha ont om tid ...? Hm, tja, det ska jag fundera på idag ...

... när jag slänger in mina inlägg i debatten om vilka sociala roller som jag tror påverkar mig mest i min vardag ... och vilka som påverkar mina elever och deras föräldrar ... intressant uppgift ... fortbildningskursen på universitetet spinner vidare ... höll på att missa "sista datum" för inlägg som är i helgen ... men nu tror jag att jag ska hinna ...

... ska städa mina två varukorgar som jag släpar (en i taget oftast) till mina lektioner ... och jag ska ha SO ... och jag ska ha svenska med lite "livskunskap" idag tror jag ... och bara "våga vara!"!

Tjing!

Av Fröken P - 27 september 2007 06:23

... fick lön igår ... halva redan borta ... räkningar, räkningar och åter räkningar ... jag skulle vilja ha en så'n där kappsäck med guldpengar som Pippi hade och betala räkningarna med dem ... eller kanske ha ett par byxor med fickor som hela tiden levererade nya ovikta sedlar ... ångest, ångest, ångest ... "Jag vill ha, jag vill ha, jag vill också ha ...det finns så mycket jag behöver, --- tra la la --- och en massa klöver" eller hur det nu är Nanne sjunger ... måste tänka att "glaset är halv-fullt, inte halv-tomt"!!!

Idag: tågresa till grannstaden för hel studiedag! Tror det ska handla om "Våga vara"!

Ha en bra dag - med eller utan hel eller halv lön!

Tjing!

Av Fröken P - 26 september 2007 08:18

... kollegan är sjuk ... och jag ska gå in en extra timme idag + handha ett styck allvarssamtal med elev, pappa och tolk ... idag ska rektorn besöka klassen och säga hejsan ... jag antar att den eviga frågan om skolresa/studieresa/lägerskola kommer upp igen ... hoppas att det skjuts på framtiden ... är inte så taggad ... sådana evenemang kan ge mycket ... men just nu känner jag att vi har fått något så när styrsel på lektionerna (i jämförelse med fjolårets) ... och jag vill fortsätta det arbetet ... det tarvar diger PLANERING ... där förslår inga EXCEL-kolumner ... vill också fortsätta arbetet med att "bygga elever" ... ska fokusera på uppmuntran av goda handlingar och ... tja, försöka blunda för det andra ... eller om jag klarar det ... tyst, i enskildhet, påpeka felen och smyga iväg med "buset" för allvarligare samtal i enrum ... inga offentliga halshuggningar här inte ...

... idag oxå kul eftermiddag med nya ämnet ... men ... MÅSTE SKYNDA HEM IDAG ... inga fler middagar efter kl 19.00 ...

Tjing ...

Av Fröken P - 24 september 2007 11:24

... har gjort snygga EXCEL-dokument (bara sååå tjuuusiga!!!) över mitt resterande läsår ...

... varför känner jag mig lugnare nu ... ???

... har helt enkelt behov av strukturer ... uppenbarligen ... för att kunna hålla mig inom ramarna ... som att lägga ut en röd tråd och sedan balanserande följa snöret till änden ... och där jubla ... över att ha nått till slutet ...

... har ringt 7 samtal och 5 av dessa var helt ok ... dvs utan telefon-växlels-valmöjligheter-in-absurdum ... hm hm tryck 1 ... hm hm tryck 2 ... hm hm tryck 3 ... och för att nå en människa av kött och blod i kundtjänst tryck 4 ...

... måste snabb-läsa och skriva en kort sammanställning av ett par böcker (!!!) till fortbildningskursen ... vi i studie-gruppen ska chatta onsdag kväll ... och sedan ska mina inlägg publiceras på universitets-nätet senast nästa vecka ... det gäller att hålla jämna steg med de andra ... & de jobbar inte heltid ...

... solen skiner ute i alla fall (jag var ute för tidigt idag för att få uppleva detta ... men ska troligen hoja iväg och handla mjölk och ägg innan middagsmaten ... det gäller att utnyttja solstrålarna ...

Tjingelingeling!

Av Fröken P - 23 september 2007 19:30

... har promenerat ...

... & fixat min Himalaya-stryk-hög ...

... & kapat körsbärsträden något lite ... här och där ...

... bläddrat och vänt på alla mina planeringspapper ...

... jag måste bli mer strukturerad ...

... känner mig inte alls färdig inför kommande vecka ...

... imorgon 17 olika uppdrag ...

... fixas hemifrån ...

... i protest mot de senaste 40+veckorna ...

... ikväll har PARLAMENTET lovat att sätta igång igen ...

... vi får hoppas att ingen moped drar förbi vårt hus just då ...

... TV-bilden hänger sig och rättar till sig efter ett par sneda anleten och lite brus ... med viss fördröjning ... man missar typ 30-60 sekunders snack ... och det är äckligt frustrerande ... JAG HATAR MOPEDER som kör på MIN GATA ...


Tjing!

Av Fröken P - 22 september 2007 08:20

... skulle faktiskt vilja skaffa hund, men problemet är att den ju måste rastas ett par gånger mitt på dagen ... läste i alla fall i "Instruktionsbok för livet" (H Jackson Brown Jr): "Ta med din hund på dressyrkurs. Både du och hunden kommer att lära er mycket!" ... det lät intressant ... jag springer ju på varje boll redan ...


Ha en bra lördag!

Av Fröken P - 21 september 2007 17:10

1. När gick du upp idag?

Vaknade 04.37, men läste "Underbar och älskad av alla ..." en halvtimme innan jag skuttade ur bingen ...

2. Diamanter eller pärlor?

Diamonds are a girl's best friend ...

3. Senaste filmen du såg på bio?

Minns inte ... bio blir inte alltför ofta ... hyr-dvd blir det oftare ... och då typ alla ny-släppta filmer som då hunnit bli minst ett halvår gamla ...

4. Favorit TV-program?

Nå't kul! Vill gärna få mig ett skratt när jag ändå kikar. Tvingas ibland se "Idol" och förfäras. Dokumentär-program är också intressant. Är inte så intresserad som övriga familjen av djurprogram ...

5. Vad åt du till frukost?

Det gamla vanliga: filmjölk, solrosfrön, müsli, morötter och frukt + vatten + te och nå't brödliknande

6. Vad är ditt mellannamn?

Har inget! Kloka musikaliska (?) föräldrar vände på steken så det första namnet jag har är mitt andra-namn. Det börjar på R ...


7. Vad är din favoritmat?

Tja, jag gillar ... grekisk mat och med den besläktade kulinariska yttringar

8. Vilken mat gillar du inte?

Blodpudding kan jag inte med, men jag önskar att jag gillade det! Faktiskt!

9. Favoritchips?

Ingen aning! Köper aldrig! Tror att jag vill ha "vanliga", typ räfflade, lätt saltade, om jag måste ...

10. Vilken är din favorit CD för tillfället?

PASS! Jag lyssnar på poppiga aktuella låtar på radion!!! Och så blir det en del heavy-metal ... oundvikligen ... när barnen också lyssnar ...

11. Vilken bil kör du?

Vår "gula fara"! Men den står med ena benet i graven. Åh, om ni visste vart den har tagit oss ... och hur många gånger nå'n av grabbarna har kräkts (i förskoleåldern alltså - det där händer ALDRIG nu) i baksätet ... och kissat med, för den delen ...

12. Favoritmacka?

Egentligen tror jag att det får bli nå't saftigt nyttigt med "vanlig" kaviar och så en ostskiva på!

13. Vilka mänskliga karaktärsdrag, kan du bara inte med?

Det man irriterar sig på hos andra, är ofta ett icke-godkänt karaktärsdrag hos en själv ... men jag gillar inte "surisar" eller "latmaskar" ... OCH JAG ÄR GLAD OCH ARBETSAM ...

14. Vilka är dina favoritkläder?

Det blir nog nå't mys-pys som man kan hasa runt i hemma ...


15. Om du fick åka vart du ville på semester?

Just nu vill jag bara se solen och känna värmen ... Spanien skulle gå bra ... annars lockar Nya Zeeland ...

16. Favoritklädmärke?

 Där är jag hopplös ... ingen aning ... Gudrun Sjödén har goda idéer om design ...

17. Var vill du dra dig tillbaka?

Stockholm ... eller New York ...

18. Favorittid på dagen?

Arla morgonstund ...

19. Var är du född?

Norröver ...

20. Vilken är din favoritsport att se på?

Ser aldrig sport på tv ... om jag kan undvika ...

21. Vad gör du först när du kommer till jobbet?

Startar dator'n och låser in plånboken ...

22. Vad gör du sist innan du lämnar jobbet?

Målsättningen är att lämna ett rent bord ... det är så trevligt att komma tillbaka nästa dag då ... men så icke fallet alla dagar ... ibland lämnar jag en smärre jordbävning ... JAG KLARAR FAKTISKT DET ... och kommer tillbaka med slutna ögon dagen därpå ...

23. Coca Cola eller Pepsi?

Coca Cola ... men jag borde inte ...

24. Fotboll eller ishockey?

Fotbollskillar är trevligare ... och de tacklas inte lika illa ...

25. Är du en morronmänniska eller nattuggla?

Morgon.

26. Pedikyr eller manikyr?

Borde göra pedikyr oftare ... ska unna mig manikyr ... och sedan inte jobba mer ... ha, ha, ha ... tänk mig i trädgårdslanden med långa rödlackade ... ho, ho, ho ... det vore nå't de' ...

27. Några spännande nyheter att berätta för oss?

Min systers tredje barnbarn ska döpas till Linus ... snart ...

28. Vad ville du bli när du var liten?

Resebyråtjänsteman ... som syrran ... hon var min idol ...

29. Bästa barndomsminnet?

Sommardagar dyker upp i minnet ...

30. Varit i Afrika ?

Nej, men jag har elever som härstammar från Afrika ... räknas det?


31. Nånsin rullat in nån i toapapper?

Nä, sån't har jag glömt ...

32. Varit med om en bilolycka?

Inte mer än att JAG har kört in i bilen framför ... i en bilkö ... hu, så jag skämdes ... det var ju så låg fart ... Och så har VI blivit påkörda av en tant och hennes hund ... i en bilkö ... sonens nya cykel som hängde bakpå blev till skrot ...

33. Favoritdag i veckan?

Måndagar!

34. Favoritrestaurang?

"Greken på hörnet" på Södermalm

35. Favoritblommor?

Liljekonvaljer

37. Favorit snabbmats restaurant?

Vet ej! Subway är bättre än McD och sådana ställen ... Stödjer MAX av norrländsk princip ...

38. Äger du en cykel?

JA ... om ingen har snott den ...


39. Vem fick du senaste mailet från?

En kollega ...

40. På vilken affär skulle du välja att utöka ditt kreditkort?

Vill inte ha kreditkort! Sparar först! Handlar sedan! Om jag kan ...

41. Läggdags?

När jag blir trött ... men oftast efter detta tillfälle ...

42. Vem irriterar dig just nu när du bloggar?

Yngste man - ska spela WORLD OF WARCRAFT ...

43. Senaste personen du delade en middag med?

Sonen

44. Vad lyssnar du till just nu?

Sonens gnäll

45. Favoritfärg?

Rosa förr ... blå nu ... grönt börjar bli min färg också ...

46. Hur många tatueringar har du?

Ha, ha, ha ... inga alls ... och inte kommer jag att skaffa några heller ...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards