Alla inlägg under juni 2008

Av Fröken P - 18 juni 2008 19:39

... jag har inte hunnit förbereda mig på att det ska bli sommarlov ... de som vet säger ju att man liksom ska förbereda sig på semester ... man ska typ bara göra det nödvändigaste ... inte boka in nya möten ... stänga in sig och försöka få arbeta ostört ... ack, ja ...

... kan ju bara säga att vi har haft två jättetrevliga och supereffektiva studiedagar på annan ort ... åt gott gjorde vi också ... och vet ni om att cocos-kolor smakar sololja?

... har idag städat och kastat skräp ... har också gjort i ordning en stor varukorg med pinaler som jag ska baxa runt imorgon på skolan ... bl a ska jag passera rektorn med all elevdokumentation på elever som har slutat hos oss nu ... och så bära tillbaka en massa läromedel (det blir inte lätt; ska fyra trappor ner i mitt "torn" för att gå fyra trappor upp i ett annat "torn" - vi har en skola med mycket genomtänkt arkitektur från 60-talet eller nå't) ... och så ska jag posta brev till alla som inte kom till skolavslutningen ... GLAD SOMMAR, vi ses, typ ... och så ska jag sända ut info om prövningar som ska göras i augusti ... stackars elever: de måste läsa hela sommaren ...



... nu tar jag i alla fall en PAUS ifrån bloggandet ... har inte haft så god lust på sistone ... och det blir ju lite fadd smak på raderna då ... ser också att läsarstatistiken har sjunkit ... och det gör ju en besviken, förstås ... HALLÅ DÄR UTE ... i alla fall ... NU TAR JAG SOMMARLOV ... maybe I'll be back ... maybe not ...


Tack för visat intresse! Bloggen har fungerat som en dagbok och ack, vad jag har skrivit av mig mycket! Ser dock att man kan sammanfatta mitt bloggande i ...

- rena rapporter från skolgolvet

- gnäll om missförhållanden i min skola

- några solskenshistorier

- redovisningar om mina önskningar ang städning och ett rent samvete

- information om fysiska aktiviteter som bidragit till denna lärares överlevnad

- rosenskimrande beskrivningar om min kärlek till datorprogrammet EXCEL

//Fröken

Av Fröken P - 13 juni 2008 21:35

... så var då läsåret slut ... idag var det höjdpunkten på året, kan man säga ... men det känns som att jag har stått och blåst upp en ballong ... blåst och blåst och blåst ... och så står man där ... och vågar nästan inte blåsa mera ... för man är ju rädd för smällen ... men man väntar och väntar och blåser lite försiktigt igen ... men inte f-n kommer det nå'n smäll ... det blir bara snurrigt i huvudet av all luft som har gått ur en ... och så händer INGET ...

... hade vattenfast mascara ... men jag var ändå tämligen samlad ... fick inga blommor själv men jag delade ut blommor däremot till elever som försiktigt försökte fira STUDENTEN ... de såg att folk skrev i varandras mössor ... och då skrev de också i varandras mössor ... de hade snappat upp att man skulle gå till parken ... och då gick de till parken ... idag måste ha varit typ enda dagen på året som de gick upp kl 05.00 för att komma i tid till ett skol-relaterat evenemang ... de såg att det åts jordgubbar och dracks ... och då drack de och åt ...

... det känns skönt att det är över ... trots att eleverna blev besvikna över sina tomma kuvert ... alltså betygskuverten innehöll inga betyg men väl en grattishälsning ...

... det känns vemodigt ändå ... OCH NU VILL JAG SITTA OCH RENSA PAPPER FRÅN ÅRET SOM HAR GÅTT OCH KASTA I STORA SVARTA SÄCKAR ... rensa ut, göra rent och fixa till ... det blir en själslig rening också ...

//Fröken P


Av Fröken P - 12 juni 2008 19:28

... men inga betyg är i sikte ... skrev ett "argmail" igår till rektorn ... men inte hjälpte det ...

... har ändå fixat guldkuverten och stoppat i ett examensgratulationskort ... jag kan ju knappast ge eleverna tomma kuvert imorgon ... och så har jag beställt "hänga-om-halsen-blommor" också, bara för att ...

... det ska bli en EXAMEN som heter duga ... trots allt ...

... det blir nog tårar ...

... och sedan avslutningsmiddag med kollegorna på HILTELLET ... det är liksom tradition det se ...

//Tjong tjong


Av Fröken P - 11 juni 2008 06:39

... kom så hem efter ytterligare en dagstur med klassen ... vi hade bergsklättrat, tittat på gamla hus och ätit glass ... alla var trötta - redan innan dagen började ... de som hade övernattat på härbärget hade haft myrkrypningar och nattvandrat, enligt uppgift från säker källa ...

... hann in till rektorn för att checka hur det gått med betygen ... och då visade det sig att betygen inte ens börjat processas ... han skulle ta tag i det där i dag igen ... och så får vi se hur det går ... JAG VILL INTE GÅ PÅ SKOLAVSLUTNINGEN OM DET INTE FINNS BETYG ATT LÄMNA UT TILL ELEVERNA SOM SLUTAR SIN GYMNASIEUTBILDNING NU ... varför ska vi alltid komma sist ...???

... ska kämpa på idag för att få igång betygsskrivandet och så får vi hålla tummarna ...

... ska ränna runt till karaktärsämneslärarna och hämta signerade betygsdokument också ... som ska fungera som betygskatalog för delar av de kurser eleverna har läst ...

... tråkiga morgontimmar alltså ...

//Fröken P

Av Fröken P - 10 juni 2008 07:34

... igår var det så ÄNTLIGEN dags för skolresans dag 1 ... den inleddes med cirka två timmar fyllda med problem ang hyrbilarna ... efter många OM och MEN styrde vi så färden mot gokart-banan ... OCH JAG ÅKTE SJÄLV EN EGEN GOKART-BIL ... ooohhh, det var jätteroligt ... först på tredje varvet kom jag på att jag kunde bromsa innan kurvorna och sedan dra på av bara den ... kom på sjätte plats i mitt race och alltså kom jag inte sist ... OCH DET VAR FAKTISKT INTE ILLA FÖR ATT VARA FÖRSTA GÅNGEN ... därefter blev det förmiddagsfika och så avfärd mot vår förläggning ... inkvartering och väntan ... lunch och väntan ... teambuildingbana och väntan ... kanotturer och väntan ... fin-fix inför avslutningsmiddag och väntan ... och så äntligen en trevlig middag ...

... idag har EN ELEV sjukanmält sig pga huvudvärk ... hon ville inte riskera att kräkas i en bil ... vi ska ju åka runt idag ... så det uppskattas ju ... vi får se hur många andra som avviker idag ...

... ska kolla kartan nu så att jag inte kör fel med hela konkarongen och helt plötsligt kommer till nå't helt annat ställe än det vi ursprungligen planerat ...

... sa jag att jag är mör efter gårdagen ... det tar på krafterna att dra runt ute i naturen med en skolklass vill jag lova ... men sammanfattningsvis kan jag bara säga att VI HADE JÄTTETREVLIGT ...

//Tjingeling

Av Fröken P - 8 juni 2008 10:16

... måste utvärdera detta läsår med bloggeri ... vet förstås att jag ej har uppnått mina mål: ta rast och enbart arbeta på betald tid ... men ... så är det ... ska fundera ut nå't vettigt ang utvärderingen ... som alltså kommer inom kort ...

... imorgon ska jag hämta fyra (4) hyrbilar ... jo, jo ... ibland har man simultankapacitet i kubik ... vi ska iväg på två dagars hallaballooo med eleverna ... det ska bli ... ja, trevligt ... om allt bara funkar ... och jag hoppas att kollegan inte sjukanmäler sig ... eller nå't ... hon aviserade ond hals häromveckan ... och jag är orolig ... men vi har ett par andra väl renommerade ur personalstyrkan kring eleverna med oss så då får väl vi hålla ställningarna ... OCH JAG SKA INTE ENS ÖVERNATTA ... jag ska ta min lilla hyrbil och åka hem när det blir dags för korvgrillning och "Häng-daun-jor-häd-Tåm-Doli" ... hääärligt!

Idag ska jag oxå njuta ... av sol och värme ... hörde att det ska regna på tisdag ... Nu är man så bortskämd med medelhavstemperaturen att det är svårt att föreställa sig att det ska kunna bli kylslaget och mulet och regn ... man glömmer fort ...

//Fröken P

Av Fröken P - 5 juni 2008 05:38

... måste vara på skolan före den ... är stressad till max ... måste ... och så måste jag ... det som stressar VÄRST är att jag går omkring och är orolig för att jag ska glömma nå't ...

... först måste jag idag gå igenom dokumentation om två grabbar ... sedan ta kontakt med enhetschefen för möte med vederbörande ... kollegan från andra skolan ska komma rusande när det nu blir möte av ... tacksam är jag för stöd ...

... sedan betygsgenomgång IGEN med andra kollegan ... och så får vi hoppas att våra elever får sina betyg på skolavslutningsdagen ... igår lät min rektor som om han svävade lite ... när han skulle förklara om och hur och när betygen eventuellt (EVENTUELLT???) skulle hinna skrivas ... jag fick den informationen tidigt på förmiddagen och gick och grunnade hela dagen ... på eftermiddagen släntrade jag förbi hans expedition och meddelade med ledsen uppsyn att jag faktiskt inte tänkte dyka upp alls på avslutningsdagen (och stå där och le med munnen uppspänd mellan öronen) om jag inte hade några av honom signerade betyg att dela ut till eleverna ... för vem är det i så fall som får ta smällen när eleverna ifrågasätter varför DE - just de - ska behöva vänta på sina slutbetyg ... jo, det blir lilla jag ...

... ÄR JAG LITE GNÄLLIG??? Hm, det beror nog på att det är lite mycket nu ... se så, upp & hoppa med mig och sätt igång ... dagen är ny ... och det ordnar sig väl ... det brukar det ju göra ...

//Tjing


PS: Såg gammal god vän och en rekorderlig fröken och f d kollega på bild i lokaltidningen igår ... hon stod allvarsam och spanade ut över sin klass med whiteboarden bakom ryggen full med grammatikinformation ... och jag minns ... saknar henne mycket ... hon jobbar på en annan skola sedan länge ... och vi ses ... alltför sällan ...

Av Fröken P - 4 juni 2008 18:10

... snart är det slut ...

... men det händer lite här ... och där ...

... imorgon ska jag på skolavslutning hos mina Omvårdnadselever ... finklädd eller?

//Fröken P

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards