Direktlänk till inlägg 28 februari 2008

En fråga att ta ställning till ...

Av Fröken P - 28 februari 2008 10:56

... fick en förfrågan av en bloggläsare ... hur kommer det sig att jag vill hålla koll på att elever inte har keps i matsalen? ... och varför är det inte fullt lika allvarligt om de har keps i klassrummet? ... tja, vad svarar man ... ???

... jag tror att jag tänker så här ... i vårt land är det enligt tradition bara gamla tanter som kan sitta med hatten på inomhus ... och det är min uppgift att informera mina elever om detta ... så i mitt klassrum borde då endast gamla tanter få ha hatten på ... men så ibland är jag så inne i jobbet i klassrummet att jag INTE SER de där förbaskade kepsarna eller yllemössorna heller för all del ... och jag glömmer att påpeka att de bör ta av sig dessa huvudbonader ... ibland får jag hjälp av någon elev som säger till mig att jag har GLÖMT att säga till kepsbäraren ... bara för att reglerna ska gälla FÖR ALLA ALLA DAGAR ALLA LEKTIONER ... rättvisa ... JA!

... passerar jag matsalen så har jag KEPS-RADAR och ser på en gång om någon av "mina" har något på huvudet ... men i klassrummet är det ju som "hemma" lite ... och jag tror att eleverna har fattat galoppen --- även om de utnyttjar varje liten sekund av lösa tyglar ...

... när man uppfostrar ens egna barn hemma i mitt eget hem så tvivlar man ju ibland på om all möda man har lagt ner på uppfostran, allt gnäll, allt tjat ... ja, man undrar liksom om det har haft effekt ALLS ...??? ... för hemma är det ju en så'n trygghet så där vet barnen när de kan falla utanför ramarna och inte följa regeln ... de älskas ju ändå ... även om reglerna finns där som en grund ... fattar ni? ... hemma kan man liksom ha kepsen på utan att dömas alltför hårt ... men attans den son som besöker någon offentlig plats och petar näsan, går med skorna på inomhus eller för den del bär keps under tak (mina grabbar slutade med keps i årskurs 2 på lågstadiet! TACK GODE G-D!) ... och si det verkar faktiskt som om de har hajjat ... så "borta" följer de dessa oskrivna regler och är DE MEST TREVLIGA UNGDOMAR MAN KAN TÄNKA SIG ... det är vad folk säger till mig i alla fall, när jag tvivlar ...

... och utifrån dessa tankegångar menar jag att "hemma" är i klassrummet ... och där är det --- väl --- ok att bryta mot reglerna någon gång ibland ... kanske ... men "borta" i matsalen" bland alla andra elever och inför andra vuxna på skolan, ja, där är det bara straffpåföljd om man bryter mot reglerna ...

... typ ...

... tror jag ...

TACK FÖR ATT NI LÄSER MIN BLOGG, NI DÄR UTE I CYBER-SPACE!

//Fröken P - en tant i sina bästa år med "gamla" värderingar (?) som hon försöker förmedla överallt och till alla

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fröken P - 8 januari 2011 17:30


... en ny termin ... visserligen känns höststarten alltid speciell ... jag vässer mina nya pennor och har nytt kollegieblock och allt ligger i räta rader  ... lite samma känsla nu inför vårterminens start, men det är ändå inte riktigt samma ...    ...

Av Fröken P - 7 januari 2011 17:51

God fortsättning! Här kommer lite att fundera på ...     ... Vet du? Jag måste som vanligt inför en ny termin fokusera på ...    ... och vi får väl se hur det går!!! //Fröken P ...

Av Fröken P - 14 januari 2010 12:49


   ... ska försöka fixa undan allt idag ... ska, ska, ska ... vill, vill, vill ... måste, måste, måste ... vi får se hur det går ... det är inte så kul, precis ... men himla skönt efteråt, som man säger ...      ... men först lite jobb ett par ti...

Av Fröken P - 14 januari 2010 09:07


     ... ja, jag säger bara det: usch!   ... tåget till storstan blev 2 timmar försenat ... gick och lade mig mitt i natten och var seg som kola på föreläsningen dagen därpå ... men ... det var ju tur att jag inte - som jag hade tänkt i ett s...

Av Fröken P - 10 januari 2010 16:02


     ... jag ser det framför mig ... om en knapp timme är jag klar med allt ... ska bara läsa igenom och finslipa lite ... åh, va' jag mår gott! Ska bli så skönt att åka på kurs och verkligen känna att jag är KLAAAAAAAAAAAAAAAAAAR med allt! Känn...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards