Alla inlägg den 19 mars 2008

Av Fröken P - 19 mars 2008 10:29

... ge mig, ge mig, ge mig ... en söt liten Eee-dator för 1 500 kr ... med en batteritid på ca 3 timmar ... och mått som en vanlig skönlitterär roman: 23 x 17 cm ... 9 hg tung ...

... aaahhh .... den ryms i ett lagomt stort påskägg ...

//Fröken P

Av Fröken P - 19 mars 2008 10:02

... tja, va' sa jag ... jag sa ju att jag var på vrången idag ... och se då vad som kan hända ... kom till skolan EARLY ... förberedde dagens förmiddag till tänderna och laddade geväret och gick för att möta de fyra grabbarna som jag har i kursen ARBETSMILJÖ & SÄKERHET ... de skulle till idag ha kontaktat en företagshälsovård, ställt 3 frågor och så redovisa dem för mig idag ... ganska EASY ... tror ni att någon hade gjort nå't ... NO! NO! NO! ... jag meddelade dem därför att det var under min värdighet ... (lite dramatik kan man väl få nyttja så där en vanlig grå onsdag morgon i slutet av mars?) ... att jag skulle sitta och planera lektioner och sedan mötas av ett gäng (ja, de är ju fyra till antalet!) som inte har bemödat sig det minsta ... INGEN HADE ENS LYFT ETT FINGER FÖR ATT RINGA TILL FÖRETAGSHÄLSOVÅRDEN ...

... jag tog upp min pärm och min läromedelshög, öppnade klassrumsdörren och vände mig om och deklarerade TYDLIGT ... klockan 11.30 finns jag uppe på mitt kontor ... där kan de skriftliga redovisningarna av de tre intervjufrågorna lämnas ... annars kan jag tyvärr inte GODKÄNNA dem på deras 50 p ... sorry ...

... Jag kan omöjligt dela ut några GRATIS-BETYG ... det ska inte räcka att endast "lalla med"  och tro att man kommer att uppnå målen i kursen bara så där ...

... en angelägen grabb har i alla fall kommit och lånat mitt lärar-ex. av det utlämnade uppgiftspappret ... han ville låna telefonen också ... men där gick min gräns ... JAG HAR TYDLIGA GRÄNSER FÖR HUR FRAMGÅNGSFAKTORERNA SKA UPPNÅS FÖR DESSA ELEVER IDAG!!!  --- SVETTAS YMNIGT AV EGEN ARBETSINSATS, SÅ LÄR ELEVERNA SIG EN ARBETSMODELL SOM TROLIGTVIS FUNGERAR IGEN OCH IGEN OCH IGEN ... Men jag lovar att diskutera framgångsfaktorer en annan dag ... för nu väntar jag med spänning om någon ska knacka på min dörr kl 11.30 ...

//Tjing


PS: Jag lovar att jag inte får nå't påskgodis av dessa elever idag i alla fall!!!

Av Fröken P - 19 mars 2008 06:17

... har gått omkring och gjort världsförbättringsåtgärder sen tidig timma ... är på vrången nu ... grabbarna borde åtminstone dresseras till att ställa in disken i diskmaskinen VARJE GÅNG ... inte bara lite godtyckligt så där som det blir nu ...

... när det gäller dressyr finns mycket att tillägga ang klassens grabbar också ... igår kände jag mig som värsta hårfrisörskan ... det var drop-in typ hela dan ... "- Försovit mig ... he, he!", var det vanligaste svaret ... jaha, och vad vill ni att jag ska göra ... börja om min lektion eller ...

... EVK-pysen och hans far var typ 20 minuter sena när jag fann dem ... och innan vi hann starta hade det gått nästan 35 minuter efter utsatt tid ... tolken blev gladare och gladare ... 35 minuters välbetald vila var vad hon fick ... på 25 minuter skulle jag stapplande (jaaa, har ni talat simultant med tolk någon gång så vet ni ...) gå igenom allt vad jag hade att säga ... snäll far förstod ... för jag svarade ju varje gång det ringde i sonens mobiltfn ... sammanlagt fem ggr under våra gemensamma 25 minuter ... och så reser sig bara tolk, rektor och extralärare och ska gå när klockan är slagen ... trots att jag hade hälften kvar ... men det var bara att gilla läget och le ... höll dock kvar pojk och pappa för att dokumentet för sommar-PRAO:n skulle kunna fyllas i ... små grabbar KAN tolka för sina farsor ... om de vill att farsorna fort som ögat ska signera en blankett och ryka fort som f-n från skolan så att de slipper skämmas mera ... JAG kände mig misslyckad i varje fall ... men rektorn tröstade per tfn senare och sa att vi nog hade fått framföra vårt budskap ... jaha ...

... ja, som ni hör är jag på ett STRÅÅÅLANDE humör ... vad månne bliva av denna dag ... har massor att göra från kl 08.00 till kl 17.30 ... idag är det halsbrytarda'n ... småspringer om onsdagarna i korridorerna för att komprimera tiden så att jag kan få längre hållfasta uppehåll när jag väl stannar upp ... typ i kopieringsrummet eller så ... det är ett riktigt andningshål, faktiskt ... där finns trygghet ... där finns äkta prestationsglädje ... bland takhöga travar med papper och ett par fyra-fem febervarma maskiner svettas man floder och producerar rykande färska högar med fin-fina kopior till eleverna ... det känns tryggt när man går därifrån med de varma arken balanserande i famnen ... nästa lektion (och om man har framförhållning, förhoppningsvis de nästkommande också) är räddad(-e) ...

... jag vill ha ett påskägg med mycket gott i ... helst idag ... gärna av någon elev ... men jag är bombsäker på att jag inget ägg får för jag var inte så snäll igår heller ... om jag ska ändra attityd? Mmm, det behövs nog! Jag har underverk att genomföra inför NP i svenska år 9 ... och ska det ske ... bör jag ha eleverna med mig ... och då kan jag inte gå runt och vara på vrången ...

//Tjing

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards