Alla inlägg den 16 maj 2008

Av Fröken P - 16 maj 2008 06:48

... jo, så är det ... jag slipper vattna ute ... borde ha gjort tusen världsförbättringsåtgärder här hemma ... men jag har faktiskt inte haft någon ork kvar efter det att jag har jobbat denna vecka ... det har knappt räckt till fin-lir ... på jobbet däremot har jag fått mycket gjort å andra sidan ... jobbar utav bara den för att någon gång se HÖGARNA sjunka ... och jag har någon konstig föreställning om att i år ... ja, i år då ska jag minsann ha gjort allt när sista skolveckan kommer och verkligen få känna mig som en HEL människa där på skolavslutningen ... och i år är det ännu viktigare för tro inte att nå'n har hittat på att vi ska iväg på KONFERENSDAGAR de där så vanvettigt viktiga planeringsdagarna efter skolavslutningen ... antagligen ska vi UMGÅS och prata skit och dra upp stora visioner för framtiden (som ingen bryr sig ett enda dugg om i augusti och därefter!) och så kommer vi inte att hinna med allt som vi annars hade hunnit om vi hade dragit runt på skolan och gjort det vi brukar göra ... dvs PLANERA HÖSTEN!!! Jag får frispel! Men det hjälper föga! Nä, det är bara till att gilla läget, klistra på ett vänt leende ... och är det så att NÅGON begär NÅGOT mer än vad jag redan gör så RYYYYTER jag ... och ber sedan om ursäkt för min frustration ligger så nära GÅ-IN-I-VÄGGEN-NIVÅER som den bara kan ... tror jag ... men så här känner jag alltid inför sista vårveckornas rutschkaneliknande avräntningar ... och inte går det att göra mycket åt eländet heller ... det är ju de facto en hel del som bara måste göras:

- betygssnack med elever

- planering med elever ang deras framtid

- upprättande av betygsunderlag

- signering av betyg

- gå och be karaktärsämneslärarna signera betyg

- städa klassrummet fritt från bråte

- be eleverna städa sina skåp och lämna tillbaka läromedel

- jaga elever som inte gör ovanstående

- räkna läromedel

- beställa läromedel

- återställa läromedel på dess förvaringsplats (alltid långt bort från där jag befinner mig)

- kika efter nyansökningar till vår utbildning

- kontakta elever som sökt utbildningen

- planera skolstartsveckan i augusti

- börja fila på vilka dagar som ska bli karaktärsämnesdagar, dvs när ska vi ha vår administrationsdag

- skolreseplanering (tar knäcken på en - jag lovar!)

- utföra skolresa med hämtning av hyrbilar, mat och hej och hans moster

- se ljuv ut på alla foton som eleverna tar inför skolavslutningen (ansträngande till max)

- börja konstruera höstens schema i huvudet (detta tar en hel del utrymme i hjärnan, så det är inte underligt att man går runt och ser lite halvdassig ut och svarar: "- Eh?!" om någon tilltalar en!)

- spela minigolf (regnar det är det skittråkigt - annars kan det väl gå an, särskilt när man gör hole-in-one ett par gånger --- ja, man har ju övat upp sig efter alla år med skolavslutningsgolf)

- städa mail-kontot i datorn så att det inte överfylls med SPAM redan i slutet av juni och sedan inte tar emot några som helst VIKTIG-mail resten av sommaren (ca 2 timmars jobb!)

- planera nå't vettigt att säga på skolavslutningen (i år kanske rektor'n sköter snacket eftersom vi har avgångselever och föräldrar som kommer för att titta på dem)

- ägna en helkväll åt arbetslagsaktiviteter (kul om man känner att man har gjort åtminstone allt ovanstående!)

... jag har säkert glömt typ 1003 saker som vi ändå gör ... men här får ni en uppfattning om en del av det som finns på min LISTA ... kollegan tycker jag är hel-knasig för hon står inte ut med alla mina listor ... ska hon säga: hon har ju allt i sitt huvud och går istället runt på högvarv, talar säkert i sömnen och blir halv-sjuk på kuppen ... jag har mina listor, bockar av det som är klart ... och jag känner mig så trygg så, att det är gjort ... och att jag inte har glömt ... men själva LISTAN i sig är himla stressande ...

//Tjingeling

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards