Alla inlägg den 15 maj 2008

Av Fröken P - 15 maj 2008 06:40

... ska snart sluta och starta dagen ... på allvar alltså ... men först:


Klassen pratar om alla lov som kommer under våren.
Tjej ~17 (fundersamt): Jesus dog ju på jullovet och återuppstod på påsklovet, men vad gjorde han på sportlovet?


En emokille ~14 sitter och äter lunch med en tjej i samma ålder.
Killen: Vet du?
Tjejen: Nej, vadå?
Killen tar ett djupt andetag.
Killen: Hitler hade en "hitlermustasch". (Kort paus) Komiskt va?!
Tjejen rynkar på ögonbrynen.
Tjejen: Men vadå? Var det inte han som uppfann den?!


Två tjejer ~17 står och pratar om några som de verkar tycka illa om.
Tjej 1 (lite skämtsamt): Men om vi ska ha smeknamn på dem så ingen annan fattar vad vi säger kan vi kalla dem för Hitler och hans Gestapo!
Tjej 2: Haha, ja. Fan va bra… Men blir det inte lite för tydligt vilka vi menar då?
Tjej 1: Jooo, kanske. Vi kanske får använda oss utav deras initialer. Så det blir HH.
Kort tystnad.
Tjej 2: HH?
Tjej 1: Ja, Hitlers initialer… Eller, vänta nu, vad hette Hitler i efternamn?


Det är SO-lektion, och eleverna ska skriva om någon känd historisk person.
Elev: Kan jag skriva om Hitler?
Lärare: Ja, jo, det kan du väl.
Elev: Jomen alltså, är det bra?
Läraren: Ja, det blir bra, men ta med en bild på honom också för han är så himla gullig. Otroligt söt.


Två överblonderade tjejer ~14 kliver på bussen, sätter sig ner och börjar prata högt.
Tjej 1: Asså Sara, jag har målat om mitt rum! Jag har typ målat blått!
Tjej 2: Men lilla gumman.. Blått är ju såååå 2008.
Det blir tyst en liten stund.
Tjej 1: Men det är ju 2008 nu.
Tjej 2: Men åååh! Vem håller koll på det… Allvarligt?!


En pappa är ute och går med sin son ~5.
Pappan (lite aggressivt och med avsmak): Vem i din dagisgrupp är det som har en Djurgårdenmössa?


Två kvinnor ~45 sitter och diskuterar.
Kvinna 1: Just det ja! Har din dotter hittat något jobb än?
Kvinna 2: Jag ringer och frågar henne hela tiden och hon blir lika upprörd varje gång jag påminner henne. Så svårt att få ett jobb är det ju inte. Eller vad fan, jag skulle fan aldrig anställt henne om jag var arbetsgivare.


En tjej och en kille ~16 sitter och pratar. Tjejen blir osäker på vilken hållplats de ska av vid och försöker förklara för killen.
Tjejen: Alltså jag blir lite konstig ibland. Jag glömmer saker. Som en gång, så glömde jag var jag bodde, jag fick skitpanik. Och folk bara "men vad heter du då?" och då kunde jag inte komma ihåg det heller! Men sen efter ett tag bara: men jag heter ju Maria! Fast det kändes ändå fel på något sätt, när jag sa det… Och en annan gång när jag var ute och åkte moppe så bara: Shit! Vilken sida är det jag ska åka på!? Så jag bytte, men då kom det en bil där… Alltså jag tror det är något fel på mig…


Ett gäng i 20-årsåldern står och diskuterar vilken film de ska se.
En av tjejerna (höjer rösten och låter mycket stressed): Jag kan inte se nån film. Jag skrev i min blogg att jag bara skulle vara borta i en halvtimme. Folk blir oroliga!


En kvinna ~40 går runt i affären med sin tonårsson. Sonen lyssnar på musik i en MP3-spelare och sjunger då och då med i låtarna. Plötsligt så börjar han sjunga på "Wake me up before you go go" av Wham!
Sonen: Wake me up before…
Mamman: Nej, men jag söver ner dig om du inte är tyst!


... jag orkar inte mer nu ... gå in själva på http://www.tjuvlyssnat.se/kategori/stockholm/page/3

... jag mår redan lite bättre ... ett gott skratt förlänger livet ... med två blir jag odödlig ...

HA DET! DET SKA JAG!

//Fröken P

Av Fröken P - 15 maj 2008 06:31

... sa jag att dagen blev lång igår ... nähä ... men det blev den ... jag ringde och talade med en kollega strax vid 19-tiden ... och så vid strax före halv åtta smällde jag igen min kontorsdörr och gick igenom skolan för att checka mitt postfack ... går typ aldrig dit och det är typ alltid tomt ... det är ta mig t-an sk-tläskigt i en tom skola sent på kvällen ... nä, jag är bara jättemörkrädd ... men jag klarade alla låsta dörrar ... det tar ju lite extra tid och är lite fippligt när man ska dra kortet genom kortläsaren och så slå koden för att komma in genom 10 dörrar ... och är det något jag vill så är det att GÅ FORT genom en tom skolkorridor på kvällen och inte bli hängande framför en dörr som är låst i flera minuter ... cyklade hem snabbt ... handlade skräp och mjölk och anlände hem till grabbarna som åt sen middag ... ska det va' så här ...?

//Fröken P

Av Fröken P - 15 maj 2008 06:03

... igår hade vi betygssnack efter att ha fått ta del av de muntliga presentationerna ... det blev tungt ... några IG-ade elever fick sina kompletteringsuppgiter ... och jag hoppas innerligt att de nu ska göra uppgifterna tills nästa vecka så seriöst som man bör när man PRIORITERAR ett ämne för att kunna erhålla ETT BETYG ... hoppas, hoppas ... och en av eleverna blev så ledsen över att ha snuddat vid högsta betyget, men "bara" uppnådde VG ... jag och kollegan hade verkligen övervägt, stött & blött, lusläst kursmålen och sovit dåligt ... ALLT FÖR ATT DET VERKLIGEN SKA BLI RÄTTVIST ... jag tror att denna rara elev förstod oss i vår bedömning ... jag försökte förklara noggrannt (!!!) ... och jag hoppas att hon verkligen förstår att hon har åstadkommit EN OTROLIG PRESTATION genom att ha klarat av en svensk teoretisk gymnasieutbildning och därtill då uppnå betyg i svenska som andraspråk B EFTER BARA DRYGT FYRA ÅR I SVERIGE ... hur många klarar det? ... Hon kom till Sverige vid den ålder när det är som svårast att egentligen tillägna sig språk (år 11-16) ... och jag står bara här och applåderar för hennes prestationer är FANTASTISKA ... att vi lärare också har åtnjutit hennes positiva, glada, energifyllda personlighet gör det inte lättare för oss att se henne ledsen ... JAG HAR SOVIT MYCKET DÅLIGT I NATT OCH UNDRAR HUR HON MÅR ... men jag är INTE tveksam om min bedömning är felaktig ... hon är på VG-nivå ... men kan givetvis ta sig högre med ett par år till i SPRÅKBAD ... men det är så svårt att se elever med höga krav på sig själva (och från familjen?) inte nå dit de vill nå ... och jag och kollegan dryftade ÄNNU EN GÅNG hur vi hade velat arbeta med klassen OM FÖRUTSÄTTNINGARNA HADE VARIT ANNORLUNDA ... jag tror på allvar att rektorerna var medvetna om elevtillströmningen, och därför satte till en extra-hjälp till mig i form av min kollega specialpedagogen ... men de "glömde" berätta det för oss ... så istället för 20 elever fick vi 45 ... MEN VI FIXADE JU DET OCKSÅ ... vilket vi kanske inte borde ha gjort ... KAN INTE RIKTIGT SE MIG SJÄLV SOM SITTSTREJKANDE men ibland borde man ta till en sådan drastisk åtgärd BARA FÖR ATT VISA HUR INFERNALISKT DUMT SAKER OCH TING BLIR när inte skolledningen tänker ... vi fixade dessa 45 elever genom varannan-vecka-undervisning med mig och varannan med kollegan ... och så delade kollegan och jag upp KURSMÅLEN mellan oss ... jag: skriftligt och skönlitteratur ... kollegan: muntligt och ord/begrepp ... är inte riktigt stolt över hur det blev ... JAG VILLE MER ... men med de förutsättningar jag fick har jag åstadkommit MASSOR ... i alla fall har det för mig varit FANTASTISKT ROLIGT att få träffa dessa elever varje vecka ... och jag har verkligen fått energi av dessa möten ... eleven med "bara VG" har varit en av dessa ljusglimtar under läsåret 07/08 ... och jag önskar henne (och de andra!!!) lycka till med hela mitt hjärta!

... nu är det bara fyra kvar ... de som hänger i en tråd ... och jag hoppas att de ägnar helgen åt förberedelserna inför nästa onsdag ... så ska vi ha ett trevligt samtal och de kan också betygsättas efter kompletteringen ... månne ...?!

//Tjing-e-ling-e-ling (sagt i ultrarapid - för jag é inte riktigt glad idag - tänker på eleven som hade tårar i ögonen igår ...)

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards