Direktlänk till inlägg 3 februari 2008
... vill ha mer disciplin i skolan ... sägs det ... jaha, och så tar vi i med hårdhandskarna då ... och vad har vi för vapen ... vid +20% ogiltig frånvaro tillkommer åtskilliga EVK - elevvårdskonferenser - och så ska annan expertis än rektor och mentor ha tillkallats ... om utifallatt ... kurator ... skolläkare ... psykolog ... socialförvaltning ... och innan allt detta har processats ... händer inte ett smack ... no matter vilken disciplin vi har i klassrummet ... jag får låsa min klassrumsdörr när jag påbörjar lektionen och inte släppa in de med sen ankomst ... OK ... men utestängningen gäller endast den lektionen ... nästa lektion ska jag ha en öppen dörr och med ett vänt leende hälsa eleven välkommen till lektion nr 2 den dagen ...
... jo, jo ... visserligen har lärarna i Sverige förändrats ... enligt färska undersökningar ... de sista tjugo åren har lärarna lämnat platsen vid katedern ... till förmån för ... ja, just det ... var har vi placerat oss istället och till förmån för vad då ...
... har funderat på att plugga lite mer språk-terminer och kanske ändra lite inriktning ... men tja, jag vet inte ... en annan plattform innebär fler lektionstimmar per arbetsvecka och det vet jag inte om jag skulle mäkta med ... nu har jag ett ständigt pågående utvecklingsarbete som hägrar med både utmaningar och svårlösta problem ... då tror jag att jag får ett jobb liksom mer på räls och jag vet inte om jag skulle gilla det ... på riktigt alltså ...
... men ett är säkert och det är att jag skulle få färre tillfällen, om jag byter till något annat, att fundera över trix & fix för att ordna till ett disciplinerat klassrum ... det är bättre ordning på andra sidan ... tror jag ... vill jag tro ... efter mina mellanlandningar i den verkligheten ...
... äsch, så många konstiga tankar man får så här på söndag kväll ...
//Fröken P
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 |
24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||||
|