Direktlänk till inlägg 31 augusti 2007

Uj, va

Av Fröken P - 31 augusti 2007 19:46

Ja, den här veckan gick fort! Var på fortbildning igår: riktigt kul att träffa alla nya studiekamrater och höra om deras verklighet i andra skolor! Men jag hade startat dagen tidigt och sista timmen på eftermiddagen var väldigt "dizzy"! Hann i alla fall besöka äldste man och stryka gardiner och hänga upp dem (det blev inte så pjåkigt!): han hade härlig utsikt mot en skogsdunge vid en stenhäll! Men han hinner väl inte sitta där och titta ut genom fönstret när han ska plugga!!! Besökte också gubbens jobb, checkade läget och fick en puss! Se'n körde jag i maklig takt hemåt - men trodde nog att jag skulle somna vid ratten ... som tur var hade vägarbetarna stora helgprojekt på gång så det var bilköer i ca 45 minuter innan det flöt på bra igen ... och jag satt på helspänn för att INTE köra in i framförvarande bilar hela tiden ... och det hjälpte mig nog ... hela vägen hem!!! Sov 9½ timme tills klockan ringde imorse 06.30 Ingen promenix idag!!! Sorry! Rusade runt som en tok för att fixa frukost innan elektrikern och hans kumpan kom hit:de bytte ut en sladd i trädgården! Va' fint med elektriska sladdar som är fulla med vatten!!!  Nu gillar huvudströmbrytaren oss igen och lyder minsta vink! Vår ringklocka vid ytterdörren är också snäll nu! När allt var klart rusade jag iväg med stor skylt och diverse övrig rekvisita till temadagsevenemanget i stan! När jag anlände flöt 300 elever ut ur samlingssalen vid muséet och jag slängde upp mina grejer precis på pricken i rätt tid! HÄPP! Mr "Känd-från-TV" hade varit och informerat och eleverna var nog nöjda! Jag tror i alla fall att det blev en ganska lyckad dag! Har hunnit med planering med en av gymnasierektorerna och en kollega inför starten av det nya ämnet. Sal och läromedel är ok! Nu är det bara tider, elever och ev bistånd av specialpedagog som ska fixas! Nästa vecka ska jag träffa hälften av eleverna och säga "hejsan!". Den här veckan har jag jobbat 46 timmar totalt om man räknar ALL tid som jag har gjort någonting jobb-relaterat (spikade t ex ihop min skylt efter konstens alla regler 07.10 imorse strax innan elektrikern knackade på dörren! Det här ser inte bra ut alls ... och så till på köpet fick jag telefonsamtal från yngstemans skola om att herr'n hade behagat skolka från Elevens val igår eftermiddag: shit! Mamma som är lärare och allt ... Kvarsittning väntar måndag om en vecka! Yes, skönt att det finns andra som träder in där vår uppfostran bleknat ...


Computer Sweden har tips för en lugn höst:

- Bestäm dig för att du ska ha kul på jobbet och trivas (ja, men det har jag ju redan ...)

- Sätt upp föresatser för hur det (se ovan) ska gå till (ja, jag skulle ju bara jobba på betald arbetstid för att inte känna mig utnyttjad ...)

- Prioritera stenhårt (Finns det någon helgkurs i Prioritering steg 1?)

- Avlägsna alla stressande pappershögar ... (Nå'n som vill ha en guidad tur förbi högarna på mitt arbetsbord?)

- Fokusera på en sak i sänder (F-n, då blir jag supernojig och tror att jag glömmer nå't!)


DN tipsar också i veckan om hur man blir mer effektiv (hå, hå, hå: är det möjligt att bli effektiv-a-r-e???):

- Låt inte mejlen styra dig (SPAM:en gör mig stel, men de andra är bara kul: jag gillar att skriva, och få, brev - även digitala)

- Prata mindre i mobilen (det är bara familjen som ringer så det är ok)

- Styr upp dina möten (lägg ner stormöten i alla fall ...)

- "Perfekt" är tidsslöseri (men, ack så nöjd jag beskådar underverken - svettig, men nöjd)


Håll till godo med Mr Headmaster ...

http://www.youtube.com/watch?v=qsB5aV0Iv6g  

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fröken P - 8 januari 2011 17:30


... en ny termin ... visserligen känns höststarten alltid speciell ... jag vässer mina nya pennor och har nytt kollegieblock och allt ligger i räta rader  ... lite samma känsla nu inför vårterminens start, men det är ändå inte riktigt samma ...    ...

Av Fröken P - 7 januari 2011 17:51

God fortsättning! Här kommer lite att fundera på ...     ... Vet du? Jag måste som vanligt inför en ny termin fokusera på ...    ... och vi får väl se hur det går!!! //Fröken P ...

Av Fröken P - 14 januari 2010 12:49


   ... ska försöka fixa undan allt idag ... ska, ska, ska ... vill, vill, vill ... måste, måste, måste ... vi får se hur det går ... det är inte så kul, precis ... men himla skönt efteråt, som man säger ...      ... men först lite jobb ett par ti...

Av Fröken P - 14 januari 2010 09:07


     ... ja, jag säger bara det: usch!   ... tåget till storstan blev 2 timmar försenat ... gick och lade mig mitt i natten och var seg som kola på föreläsningen dagen därpå ... men ... det var ju tur att jag inte - som jag hade tänkt i ett s...

Av Fröken P - 10 januari 2010 16:02


     ... jag ser det framför mig ... om en knapp timme är jag klar med allt ... ska bara läsa igenom och finslipa lite ... åh, va' jag mår gott! Ska bli så skönt att åka på kurs och verkligen känna att jag är KLAAAAAAAAAAAAAAAAAAR med allt! Känn...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<<
Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards