Alla inlägg den 17 augusti 2007

Av Fröken P - 17 augusti 2007 12:36

... Vi har heldag idag med föreläsare, gruppdiskussioner och rubbet! Mycket inspirerande! Hoppas nu att vi tar till oss det nya och sedan jobbar på detta sätt ... så att det inte rinner ut i sanden ... som det mesta annars gör ... VARFÖR?

På förmiddagsfikat svepte en kall vind över mig då jag kom på att vi bara har en dag - måndag - kvar innan upprop, och vi är inte färdiga med nå't inför denna dag. Har inte kopierat upp dokument i klassuppsättning ... herregu' ... jag får frispel ... eller också släpper jag allt ... MÅSTE JAG FIXA ALLT??? ... det kanske fixar sig själv?! ... eller så går det bra ändå ... Jag tror jag väntar och ser vad som händer ...


Eller också blir det en j-igt stressig måndag!!!

Av Fröken P - 17 augusti 2007 05:20

 

Så, ja ... spindelväven på motionscykeln är väck ...


Idag väntar en heldag med pedagogiska och metodiska diskussioner. Inga organisatoriska spörsmål skall dryftas - whatsoever! Och ni tror att vi kan hålla oss! Fortsättning följer ...


Mina preferenser:

Klassrumsmöblering: gillar "hästskon" av demokratiska skäl: ALLA SER ALLA! Men för att hålla en dräglig arbetsdisciplin sitter eleverna oftast två och två! En kollega uttryckte sig en gång om att "hästsko-möblering kändes precis som att vara en häst i en cirkusmanege"! OK, då! Tjing för att va' häst! Gruppmöblering sker när så är nödvändigt! Det är en ständig rotation på möbler i mitt klassrum! "Ny kompis - ny plats!!!" brukar jag gasta vissa morgnar för att slippa dra runt möblerna, men människor/elever är sååå konservativa och förstår inte att en ny placering kan ge "en ny utsikt"!

Learning style: min egen individuella är definitivt visuell, men jag är väldigt mycket också en auditiv person, och jag går igång på kinestetiska aktiviteter ... tänker ständigt på anpassning så att elever med andra learning styles än mina får sitt också i min undervisning ...

Kopiering: är estet och lägger mig vinn om att göra SNYGGA kopior! Inga sned-kopierade artiklar ur dagstidningen med halva textraden borta ...  Trollar med färgkopiatorn på skolan när den funkar, och det blir sååå tjusiga kopior så det är inte sant ... Numrerar dock EJ de kopior jag delar ut till eleverna under läsåret (jo, det är sant: jag hade en kollega som numrerade allt hon delade ut, och så kunde hon sedan liksom bara säga: "- Ja, idag ska vi titta på sidan 48 igen! Den kopian fick ni förra månaden ...!" och eleverna bläddrade som galna i sina pärmar och plockade fram rätt sida ... Snacka om drill!

Personalrummet: Har bestämt mig för att ta både kafferaster (UTAN kaffe! Bläh!) och lunchraster detta läsår ... UTAN ATT STRESSA OCH UTAN ATT HA DÅLIGT SAMVETE ... det som hinns med, hinns med ... resten får jag göra sedan ... om jag hinner ... Vi har ett bauta-stort personalrum för ALLA på skolan och det är trevligt att gå dit ... men jag blir lite trött ibland på att behöva konversera ... det är skönt att bara få försvinna in i dagstidningen och sitta ensam i en soffhörna ... en liten 7-minutare ... innan det är dags för elevkonfrontation igen ... men jag kanske är väldigt speciell?

Skolan och verkligheten (eller skolan och näringslivet): under alla mina år som verksam lärare har jag tyckt att elever skall besöka "verkligheten", dvs världen utanför skolan. Har på eget bevåg ordnat praktik förutom ständiga studiebesök och har haft "promenadlektioner" med samtal och guidning i samhället SAMTIDIGT. Vissa lärare påstår att de inte hinner med kursen om de ska göra sån't ... men sådana diskussioner orkar jag inte ta ... numera ...

Rättning med röd eller blå penna: jag tar den penna som jag hittar på kollegornas bord - HÄPP!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<<
Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards