Alla inlägg under januari 2008

Av Fröken P - 6 januari 2008 08:48

... härligt ... har varit ute och sopat snö i flera timmar redan ... det känns som det i alla fall ... vi har fortfarande snöskyfflarna i friggeboden och jag orkade inte hämta dem i morse när det var mörkt ... har därför sopat runt hela huset ... men det var bara skönt ... JAG ÄLSKAR SNÖ ... har hasat broarna runt i några alldeles för stora snowboots ... bitvis fick jag plumsa fram, för plogbilen är inte vaken ännu ...

... måste sätta mig och plugga en stund nu ... antar att grabbarna ska ut och åka längd senare ... borde plocka fram pjäxorna, kanske ... och var är skidorna och stavarna ... aha, i friggeboden ... då vet jag vem som ska få hämta dem OCH SNÖSKYFFLARNA sedan ...

Tjingelingeflingfling

Av Fröken P - 5 januari 2008 17:13

... nu är det dags för en ny släktmiddag .... såsen bränns ... skynda, skynda ,,,

TJing

Av Fröken P - 5 januari 2008 09:32

... städade i arbetsrummet igår ... och vet ni vad jag fann ... ja, inte kunde jag ju hålla mig i år heller ... jag hade en tjock hög med elevarbeten att rätta ... och jag skred till verket i sen timma ... (den här jul- & nyårshelgen har jag inte sett en hel film på TV en enda kväll OCH jag vet inte riktigt vad jag har gjort istället MEN igår rättade jag!) ... blev klar efter midnatt ... packade allt i snygga blå plastmappar ... lade allt i min jobbväska ... OCH JAG VAR SÅ NÖJD ... tassade runt i huset och släckte granar och fönsterstjärnor ... alla andra sov ... och jag bara myste ...

... det känns fortfarande bra ... jag tittade ner i jobbväskan när jag tog på mig promenadstassen just nu och där ligger de ... de blå plastmapparna ... jag är förberedd, jag är redo ... NU KÖR VI!

Tjing

Av Fröken P - 4 januari 2008 11:58

... var in en sväng på kontoret idag ... tömde mail-boxen så att jag inte blir frustrerad det första jag blir på måndag morgon ... slog en pling till kollegan och checkade ... allt under kontroll ...

... det är lite vemod över en tom skola, tycker ni inte ... mörka korridorer och tomma klassrum ... lokalvårdarna höll på att feja i en del skrymslen och det doftade svagt av rengöringsmedel ... mitt skrivbord såg ut som vanligt ... ser fram emot att få starta nästa vecka ... plockade fram det mest väsentliga och har mentalt börjat förbereda mig för elevsamtalen ...

... har sopat bort snöflingorna som fallit runt vårt hus ... nu är det vinter ändå ... att det inte kom lite snö innan jul ... tja, man kan inte få allt ...

Tjing

Av Fröken P - 3 januari 2008 22:04

... har tampats hela dagen mot vidrig svärdsvingande son som hotat mig om jag inte skulle lämna datorn i tid ... men jag har varit ståndaktig ... arbetat mig igenom moment för moment ... och nu ska jag faktiskt logga ut ... har bara nu att sätta mig och bläddra igenom boken för att hitta lämpliga referenscitat att droppa in i diskussionen som ska pågå nästa vecka via nätet ... det känns så skönt att ha gjort allt ... har filat lite på min portfolio som ska redigeras och publiceras på lärplattformen om 10 dagar ... måste komma ihåg att inte glömma bort att kopiera några papperskopior att ta med till huvudstaden oxå ...

... ah ... mina dator-axlar värker ... det piper i mina öron ... jag har nog gått och blivit elöverkänslig ... eller nå't ...

Tjing

Av Fröken P - 3 januari 2008 11:03

... har en deadline ... eller två ... att jobba mot ... måste fixa klart inför examensdagen på höstkursen ... jag är så omständlig ... och jag gör det verkligen besvärligt för mig själv ... har läst "MVG i allt" av Rahman Mehrzad ... och jag förstår nu hur JAG själv kan studera annorlunda ... jag måste förstås berätta om boken för mina elever när jag träffar dem nästa vecka ... även om många av dem nöjer sig med bara G ...


... har också börjat oroa mig för om kollegan har fixat nya scheman för vårterminen ... nästa veckas två första dagar sitter vi "fängslade" i elevsamtal från bittida till sent ... och vi har SYV:are på besök på onsdagen ... så vi startar med en rejäl utförslöpa i värsta roller-coaster-stil ... det knyter sig i magen ... jag bläddrar i min sprillans nya almanacka ... kollar hur veckorna innan sportlovet ser ut ... intro-samtal med alla elever ... SYV:arna ... två dagar i huvudstaden för fortbildning ... start av nya fortbildningskursen ... planera inför nationella proven ... friluftsdag (va' ska vi hitta på i år?) ... studiedag (undrar om det blir innehållsrikt?) ... teatersällskap på besök (måste hinna informera eleverna om "kvinnlig emancipation" och därtill relevanta historiska fakta) ... möte ang skolans lokaler (måste hinna besiktiga våra  och värdera användarvänligheten och bruksnyttan av desamma ... samt uppskatta kvadratmeterytorna vi står och går på under arbetsdagarna ... finns det inte sådana där Martin Timell-seismografliknande-apparater som man bara tar med sig in i ett rum ... & vips får man info om hur stor area där är??? I alla fall borde det finnas ...) ...


... vårterminen är inte ens här än ... snön singlar ner utanför mitt fönster och jag har fortfarande jullov ... och jobbångest ... HUR SKA JAG HINNA MED ATT GÅ LÅNGSAMT, NÄR ALLT MÅSTE SKE SÅ SNABBT? Eller ...?


Tjing

Av Fröken P - 3 januari 2008 09:51

... även om det är nästan otroligt ... så är det verkligen så ... de finns ... här på jorden ... jag träffade en alldeles häromdagen ... en människa som det inte finns något uns av ont i ... hm, det är svårt att förstå, men jag har verkligen aldrig mött någon av hennes sort tidigare ... jag har mött många goda trevliga glada människor, men denna ängel är så speciell ... skulle ni möta henne skulle ni förstå vad jag menar ... en människa som ALLTID gör sitt bästa för att andra ska må väl ... som ALLTID gör så gott hon kan för att tänka positivt om andra ... som ALDRIG säger ett ont ord om andra ... ja, jag kan hålla på i evigheter och berätta om denna ängel ... men jag är så glad över att jag har fått möjligheten att lära känna henne ... dessutom är hon lärare ... en superpedagog som ÄLSKAR barn ... ALLA barn ... åh, vad jag hade önskat att mina tre söner hade haft henne som lärare sina första år ... vilken kärlek för sitt yrke och de människor hon möter ...

JAG SÄNDER HENNE ENERGI för att hon ska orka sträva vidare och sprida glädje ...

Vilken lycka att få ha tagit del av hennes världsomspännande flamma!

Tjing

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards