Alla inlägg under september 2007

Av Fröken P - 21 september 2007 06:41

... Jag hade lånat en digital kamera för att fota eleverna ... de där 45 ... bara för lite, lite minneshjälp ... och sedan skulle ju bilderna in i burken ... för att sedan printas ut ... GÖR SÅ HÄR! ... stod det på en fin instruktionssida ... men inte hjälpte det ... tekniker'n fick bistå med sina kunskaper innan allt funkade ändå ... va' ska en stackars lärare göra ... himla tur att det finns andra kompetenser på skolan som kan rädda en när man kör fast ... det kan ju handla om en så enkel sak som att byta lampan i OH-apparaten ... alla säger att det är så simpelt ... PYTT ... jag tycker att jag är riktigt TEKNISK ... men inte 17 hjälper det ...

... Idag: ett par timmars intygsskrivning och sedan FORT HEM ... denna vecka blev alldeles för lång ... NU MÅSTE JAG SKÄRPA MIG ... 43 timmar med arbetrelaterade sysslor ... och varför bär jag material ... fram och tillbaka ... hela tiden ... jag som somnar framför tv:n varje kväll ...

Av Fröken P - 20 september 2007 06:33

... Igår åkte bilen in till verksta'n på en liten check-up! Klar idag, hoppas jag! ... Blev överraskad när en tolk satt och väntade på mig när jag kom till jobbet, eftersom överenskommelsen med tolkbyrån hade varit att de skulle bekräfta ev tid OM de överhuvudtaget skulle få fatt i en tolk ... ja, så blev det som vanligt: brandkårsutrryckning ... eleven hämtades i klassrummet ... eleven ringde hem till mamma för att få tag i pappans mobilnr ... så att pappan, som går i en grannskola, kunde komma springande ... så på 14½ minuter blankt kunde vi starta vårt möte ... skolsköterskan stod mig bi ... alltid bra när vi är flera olika komptenser som kan diskutera en elev tillsammans med föräldern ... vi fick sagt det vi önskade ... har grubblat mycket dock om det var så att vi upprörde ... eller om vi borde ha närmat oss problemet vi diskuterade på ett annat sätt ... det blev i alla fall bra när vi konkret kunde ställa direkta frågor om olika situationer till eleven och fadern kunde direkt då med egna öron höra vad vi redan visste ... men man HÖR så olika saker ... ibland ... så jag vet inte om vi kom ända till målet ... kanske har vi sått ett litet frö ... och jag hoppas att vi med hemmet gemensamt kan arbeta för att denna elev ska ha det bra ... grubbel, grubbel, grubbel ... när är man någonsin nöjd med vad man har fått säga i sådana där samtal ... skulle vilja generalrepetera dem minst 2-3 ggr innan det är dags ... men det går ju inte ... jag hoppas att föräldrarna förstår att vi OCKSÅ har deras barns (Hå, Hå, HÅ: ungdomars!!!) bästa för ögonen ... verkligen ... det är mitt fokus ... skolsköterskan kunde i alla fall "droppa" nya tankar kring det hela ... nya vändningar ... och kanske det blir nya utvägar ... tja ...???

Snurrade också på runt klassrummet då jag egentligen borde ha haft lektion ... men där gjorde jag en OMPRIORITERING ... dyra kollegan stod i givakt i klassrummet och jag är så tacksam för vårt smidiga samarbete ... hon förstår ...

Efter elevernas lunch öppnade jag en klassrumsdörr för EA (eget arbete) och de vällde in ... redo att göra allt för att få fria kvällar hemma utan läxor ... det är rörande att se dem ... men, alla är väl inte där ... i sitt esse ... ännu ... när det gäller skolarbetet ... men vi har med oss majoriteten i år ... annat var det i fjol ... Kollegan skulle stänga och följa upp arbetet 2½ timme senare!

Sen lunch och planering med kollegan från grannskolan om nya ämnet ... hm, utsikterna var att vi kanske kunde få ca 45 elever om alla dök upp ... men ... det vore ju osannolikt ... Sedan stod de där i alla fall ... 41 stycken ... och vi sprang som tok och hämtade fler stolar ... det fick karaktären av mass-möte för SAKEN ... men vi omorganiserade oss snart ... vår planering (från lunchen) dök ner i våra korgar/väskor och så fick vi köra på magkänsla ... två grupper ... inget gemensamt igår alls ... och JA, jag snackade renässans-författare ... men tiden går ju så fort ... och så vill de ha rast ... sådana där dumheter får vi sluta med ...

Jag kom hem 18.35 Efter 15 timmars arbetsdag ... har sovit som en liten gris ... och ögonen ser ut som streck ... trots promenix och dusch ... idag lite lugnare ... och så kommer ved-mannen hem med bränsle i eftermiddag ... måste komma ihåg att ställa iordning garaget ... Oj, måste rusa ...

TJINGELINGELING

Av Fröken P - 19 september 2007 08:00

... har suttit uppe en stund och förberett min litt.hist.lektion (RENÄSSANSEN) idag sent, sent på e m! Egentligen kanske det var lite onödigt att förbereda sig ... för vi vet inte om vi får 25 eller 42 eller kanske ännu fler elever och vad fåglarna gör vi om de inte ryms i ETT klassrum: "-Sätt Er för all del på golvet längst bak ...!" ... nä, nä ... lugn och fin ... som f d kollegan sa när jag ringde nyssens och hörde om de skulle dyka upp hemma hos mig ikväll för en soaré ... men vi skjuter på det ... lite ... igen ... och jag slipper flänga runt med dammsugaren innan jag tar bilen till verksta'n ... måste hinna rätta förra veckans H C Andersen-test också ... eleverna blir toookiga annars ... och jag har en mystisk känsla av att vi har glömt något avgörande som borde ha blivit gjort ... vaknar till stundom på natten och får blixt-ångest över nå't som jag inte vet vad det är ... måste checka min att-göra-lista ... och uppdatera den ... på fredag blir det en kvickt påkommen "studiedag" för våra elever (med diger hem-uppgift att göra) och vi ska göra allt som vi inte har gjort ... och det beror inte på att vi har dragit benen efter oss ... snarare är det så att vi i vår tjänstgöring har alldeles för många arbetsuppgifter ... tänk om man bara kunde jobba mellan 8 och 16 ... och sedan gå hem ... LUGN & FIN ... och sedan fortsätta nästa dag där man slutade ... utan stress ... förändring är nödvändig ... NU ELLER ALDRIG ... Basta!

Av Fröken P - 18 september 2007 12:28

Försökte som en tok igår att använda min blogg ... men det var så seeegt ... det tog såååå låååång tid allting ... så jag läste ut Marklunds "Livstid" istället ... riktigt bra ... huvudpersonen säger bl a att hon, när hon får stålar, gärna vill skaffa sig en lägenhet på Fjällgatan ...  och det är faktiskt helt sagolikt där uppe på Söder ... med utsikten och allt ... jag firade faktiskt in 2007 bland allt folk uppe på Anders Fogelströms terass och det var hur mysigt som helst ... så jag säger också JA, TACK till en våning på Fjällgatan ... men det ska va' en med vacker vy över vattnet, då ... och se'n skulle det va' kul att se Gröna Lunds karuseller från sin egen bostad ... ibland ... så där ibland, om man inte orkar gå dit ...

Igår fixade jag också fram massor med intygskopior ur ett dokumentskåpoch här ska framställas nya intyg ...

Av Fröken P - 16 september 2007 09:21

Vi körde hemmet-Skåne-hemmet på under 8 timmar igår! Segt! Trevlig tur, dock! Idag: långpromenad med gubben och sedan söndagsmiddag med alla barnen! Planering inför nästa vecka startar ... nu ...

Av Fröken P - 14 september 2007 13:23

... så det så!


Idag är det fredag och jag har haft SO med mina nya elever! Vi har kikat lite på en del ord som de behöver förstå för att förstå SO:n detta läsår och det var jättekul att gå igenom dem för vi fick igång en skön diskussion om t ex EKONOMI & POLITIK och "varför man inte bara trycker nya sedlar när det är ont om pengar" (tja, det där ska jag vara ärlig och säga att jag alltid har tyckt att det är en fin idé, men ...) och MILJÖN och "varför det är så viktigt att sopsortera" och SOCIALT LIV & KOMMUNIKATION och "vad som påverkar unga människor"! Jag bara vet nu att jag har världens klokaste elever!!!


... idag har vi också haft test på vårt SAGO-projekt, och nu förstår jag att vi måste repetera vissa saker! Repetition är kunskaps moder! Halleluja!


... nu ska jag iväg och ställa mig i en kö på IKEA och sedan hem! Tror att vi ska åka runt med bilen i Sverige imorgon - mellansonen ska övningsköra! Hoppas att äldsteman har fixat sin tvätthög som han kom hem med igår ...


TREVLIG HELG

Av Fröken P - 13 september 2007 05:45

... åhå, åhej ... jag har varit DUKTIG och tänjt lite i tillägg till den vanliga rundan ... frukosten är klar och jag ska snart leta efter morgonblaskan i brevlådan ...

... igår var det "flow" i allra högsta grad, med några små tuvor på vägen bara: efter att ha skjutsat mina barns far till bussen i arla morgonstund, fixade jag huset och bakade mellis-bröd till barnen (glömde att handla igår ...!) ... näh, ingen morgonpromenad ... tyckte att jag gick nog igår när jag gick nästan hela vägen till jobbet ... på förmiddagen hade mina elever test på H C Andersen, men det urtjusiga prov-dokumentet, som jag också hade hunnit fixa till i datorn hemma på morgonen, kunde inte konverteras till skolans urgamla burkinnehåll, så när jag öppnade mitt mail från mig själv med prov-bilagan på skolan blev det tji ... Office 2007 är INTE kompatibelt med sina gamla släktingar ... eller så är det jag som inte kan spara grejerna på det sätt som man måste när man har dylika problem ... JAG VET INTE ... & jag var lite frustrerad 1 minut eller så ... men, å andra sidan blev det jättebra prov sedan ... för jag hann ju inte fixa till något nytt ... så jag bad eleverna skriva egna frågor om författaren och hans liv och sedan besvara dessa frågor, och så fick det bli ... det där ska jag göra fler gånger ... de blev jättekreativa ... och fick ju faktiskt visa vad de kunde ... ibland blir det BÄTTRE när det egentligen borde ha blivit helfel ... konstigt?

... snodde sedan runt som ett skållat troll och vände till det nå't så ruskigt på expeditionen/kontoret/arbetsrummet som jag delar med en kollega ... hon trodde säkert att jag hade fått "hjärn-släpp" som där såg ut ... men hon frågade bara försynt om jag hade sett några papper hon hade lämnat där innan "stormen" ... ska försöka städa idag ... gud, va' papper vi hanterar för elevernas räkning egentligen, förutom alla elevdokument (inskrivningspapper, EVK-dokument, överenskommelser, boklåneintyg, läkarintyg, datoranvändningsöverenkommelser etc etc) så är det ju sedan allt undervisningsmaterial ... måste kasta lite från mina 60 pärmar ... kanske i år ...

... hann faktiskt äta medhavd lunch (ihoprullad tortilla med lite jox i, värmd i mikro: inte så pjåkigt, faktiskt) - I PERSONALRUMMET - 13 minuter blankt, och då hann jag mellan tuggorna säga "hm" och "mmm" och "näääh" till en kollega på stora skolan som ville uppdatera mig om två av hennes elever som jag skulle träffa på eftermiddagen ...

... mail-hantering och så ringde jag stora datorbutiken som ska ordna så att jag också kan få ta del av kommunens erbjudande om hem-pc ... tror faktiskt, att jag ska hoppa på det där och fixa ny dator hemma - tyvärr bröts samtalet när jag pratade med datorsnubben igår och när jag försökte ringa deras växel igen så var det nå't "vaj" - det lät hel-sjukt i luren - så jag ska ringa dem idag, efter telefonkonferens med gubben om vad vi verkligen behöver ...

... träffade sedan hälften av alla nya elever i nya ämnet tillsammans med specialpedagogen som jag ska dela gruppen med ... hon är jättebra, och jag tror att vi kommer att kunna jobba bra ihop detta läsår ... det var supertrevliga elever och jag ser verkligen fram emot nästa vecka ... när eleverna hade gått, hämtade vi kaffe (åh, nej, för min del blev det en kopp choklad) och så mumsade vi på min medhavda tigerkaka och "knöt ihop säcken" ...

... ringde sedan två elever som måste synka sina tider/bussar nu på morgonen så att de båda kan slå följe till den externa utbildningsanordnaren ... de har "öppet hus" där idag på eftermiddagen ... jag, kollegan och förhoppningsvis vår rektor ska dra iväg och kika lite och prata ... och förhoppningsvis träffa eleverna, om de är kvar så sent på dagen ...

... fick besked om att en av våra gamla elever, som har varit jättesjuk länge, nu är ännu sjukare, och det gjorde mig verkligen ledsen ... vi kommer eleverna så nära här ... och det är svårt att dra gräns för hur berörd man ska bli ... eller, det går väl kanske inte att bestämma, men det här är jättesvårt ... inte minst för vår gamla elev ... mina tankar går till henne ...

... nå, idag ska jag också befinna mig på en föreläsning om rattonykterhet och jag misstänker att det kommer att bli en "happening" av det där, för att de ska "knocka" eleverna rejält och visa vad som KAN HÄNDA ... huja, det är för sorgligt ... jag ska ta med pappersnäsdukar ... utifallatt ...


 ... men, idag ska jag i alla fall ha en jättebra dag! Ska ni också det? Braaaa!

Av Fröken P - 12 september 2007 06:06

... http://rumi.se/index.html

I år fyller Jalal al-din Rumi 800 år. Det firas med en tvådagars festival på Södra Teatern i Stockholm. Festivalen samlar Sveriges ledande kännare av hans liv och verk tillsammans med musiker och dansare. Hjärtligt välkomna!

...  det vore nå't för kulturellt intresserade lite halv-trötta lärare så här en bit in på höstterminen!

Vassego'!

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards