Alla inlägg den 8 september 2007

Av Fröken P - 8 september 2007 18:30

... det sägs att en god lärare också är en lärande, dvs en person som är beredd att skaffa sig nya insikter och i ljuset av dem ompröva sina attityder och sitt handlingssätt! Ha! Inga pärm-bärare här, alltså ...


Trevlig helg! 


Pssst: Jo, jag har grejat ett par omgångar med burken idag - för alla andra är upptagna av det nya underverket: en liten, liten, liten lap-top med ooootroligt snygg high-class design ... men utsidan spelar ingen roll, för f-nskapet ska iallafall installeras, programmeras och bli kompatibel med allt och alla, inte minst med gubben ... Idag "äger" JAG den gamla burken ...

Av Fröken P - 8 september 2007 17:59

... har hunnit med att bläddra runt i mina bokhyllor för att se om där fanns nå't bortglömt ... och se ... där fanns en gammal (1975) lärarbok (av Hammarberg/Svensson) där de påtalar att både lärarens och elevernas attityder, kunskaper och beteenden påverkar inlärningsprocessen. Därtill understryker de att beteende i stor utsträckning är avhängigt av attityd. Intressant!!! De vidhåller också att eleverna behöver emotionellt stöd av läraren för att nå målen! Det var väl det jag visste ...


Kraven på lärare är följande, enl författarna:

- Ämneskunskap (förutom basen så gäller fördjupning, fortbildning ...)

- Personlighetsfaktor (attityd till yrket, social förmåga, viljan att utvecklas ...)

- Undervisningsteknik/metodkunnande (uj, uj, uj - här gäller det att vara självkritisk ...)


Några väsentliga  aspekter på all undervisning:

M som i MOTIVATION, dsv arbetslust, eller elevernas inre "drive"

A som i AKTIVITET, helst "inre" aktivitet, dvs i huvudet, och variation

K som i KONKRETION, dvs allt skall vara åskådliggjort, med tydliga syften/mål

I som i INDIVIDUALISERING, total individualisering är sällan möjlig att genomföra i en kommunal skola, men differentierat arbete behövs ... eller hur ...?

S som i SAMORDNING, dvs läraren som organisatör och ledare (GREAT!), men också läraren som en del av ett av skolans arbetslag (halleluja) ...


Hå, hå, ja, ja ... vad det är bra att påminnas ibland ... undrar om jag har fler gamla böcker som jag har glömt bort på hyllorna ...


Ja, se hur man kan använda en ledig lördag eftermiddag ... & varför är godisskålen så djup nu ... den var ju rågad med lördagsmojs vid lunchtid ... hur ska det gå, hur ska det gå: lördagsfilmen i fara!


Hasta la vista!



Av Fröken P - 8 september 2007 08:56

... grått, trist och bara äckel-fuktigt ute! Jag gillar frisk kyla bitande i kinden ... Va' é de' här, va'? Vilket väder ...???!!!

Har skurit grönsaker & frukt på tvären och längden! Frukosten är klar ...

Nå? Va' ska göras idag, då? Ja, innan måndag kl 13.00 när jag har ett nytt möte med spec pedagogen som ska bisitta mig i nya ämnet, måste jag rätta en 5 cm tjock hög med inlämnat jox från sago-projektet eleverna håller på med! Gäsp! Jag har minst 8 individuella scheman kvar att göra i Extens (mmm ... my love!!!)! Och jag måste ha tänkt till om hur nya ämnet ska se ut under det kommande läsåret ... det är ju för 17 inte många veckor kvar till höstlovet nu ... stressigt! Ska prata litteratur-historia och börja med Renässansen tror jag och så blir det språkriktighetsövningar upp och ner i kubik! Får inte glömma att komma på kreativa skriv-uppgifter att ha i rock-ärmen för Speedy Gonzales & co. OK! Det blir bra! Lördagsmiddagen ligger i kylen! Allt nästan klart! Det blir lax (i ugn)! Simpelt och snabbt! (Äldste-man är hemma för att nyttja burken till sina mastodont-läxor ... månne om man får tillträde alls denna helg till tangentbordet???).

Ciao

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards