Alla inlägg under december 2007

Av Fröken P - 20 december 2007 21:59

... lite vemodigt är det ju ... att lämna alla ... och inte ses på flera veckor ... julshowen var helt underbara i alla fall ... och "min" elev och hennes gäng-medlemmar VANN ... jag var helt hysteriskt lyrisk ... och bara klappade takten ... till de sköna rytmerna ... och hennes "moves" var o-b-e-t-a-l-b-a-r-a ... var lär man sig sån't? ... och hur kan man bara ha så'n scennärvaro? ... och hur f-n (f'låt!!!) uppfostrar man sina barn (och elever!!!) så att de blir så "coola" ... med den självkänslan ... klart hon kan fila lite på röstresurserna men hon är klart bättre än 85 % av Idoldeltagarna (och då menar jag de som juryn valde ut) ... jag ska krama henne sönder och samman när vi ses efter lovet ... för jag var den stoltaste "mamman" i konsertsalen idag ... hon är ju "min"! Och då har jag inte ens nämnt att en annan av hennes gäng-medlemmar läste i min speedy-grupp för knappt 4 år sedan och nu går sista året i svenskt gymnasium ... snacka om resurser ... dessutom spelar han trumma i bastkjol som en GUD!!! Men A---INE var bäst!


GO A---INE, GO!

Av Fröken P - 20 december 2007 06:39

http://www.youtube.com/watch?v=Zv0_9IGWFvQ

//Da'n före da'n före da'n före da'n före doppareda'n
Av Fröken P - 19 december 2007 17:15

... nu är det avklarat ... eleverna tog väl inte precis ansvar för hela alltet men ... det är som det är ... vi hade det lite trevligt ... en julkula gick i kras ... och det blev massor av skumtomtar över ... men, nu har vi haft julfest ... eller snarare vi har haft flera julfester ... i ärlighetens namn är tre (3) lite väl många för en och samma dag ... leendet känns lite påklistrat ... man ska ju va' så förbaskat glad och snäll i dessa tider ... äsch, det är jag ju av naturen ... men ni förstår vad jag menar ... eller ???


Nu ska jag hämta en bil! Åh, va' jobbigt det blev då ...


Imorgon: "Riktig" julshow i stora konsertsalen! Månne det blir trevligt då ...?


Tjingelingeling ... Jingelingeling ... Jingle Bells


PS: Har fått några julgåvor från två rara elever .... har inte öppnat dem ännu ... spännande ... och ja, just det: fick en bra bok också "SMUTS" en spänningsroman av Katarina Wennstam ... julhelgen är räddad! Snäll tomte har varit här alltså!

Av Fröken P - 19 december 2007 08:11

... måste skynda mig nu ... två julfester idag ... men egentligen tre ... allt dukat och klart ... eleverna ska ta hand om allt ...  nu ska jag bara TA DET LUGNT ... måste pumpa cykeln ... var tusan är pumpen ...

Tjingeling

Av Fröken P - 15 december 2007 15:12

... skulle åka och köpa två (2) saker på affären och det var dumt ... där var det folk vill jag lova ... stod i kö, typ "forever" ... och fick äntligen betala 36,50 till slut ...!!! Jag bara undrar stilla: har folk verkligen pengar kvar att handla för ... nu så här i slutet av månaden (mmm, det är den 15:e idag, jag vet, men det innebär att mer än hälften av dagarna, innan lönen kommer, har passerat, eller hur?) ... jag rusar alltid ut som en utskjuten kula löningsdagen före jul ... och då är det om möjligt ännu fler människor i omlopp än vad det är nu ... men jag är nyrik först då ...

Apropå lön, så hörde vi det ryktas att det ska ligga några hundralappar extra i lönekuvertet på grund av, eller tack vare, det faktum att kommunen tvingat fackförbunden till en "deal" nu, så att alla kommunala budgetdokument ska se prydliga och välvikta ut den 1:a i 1:a 2008 ... och då kan man ju undra var all den där kampviljan hos facket tog vägen ...

Nåväl, det ordnar sig väl i slutändan då ... måste ändock nämna att jag är nöjd över rektorns stöd gällande både arbetssituation och fortbildning ... så värre kunde jag ha det ... han brukar tacka med jämna mellanrum ... när vi ses i en korridor ... eller mellan flänget, vid ett bord i personalrummet ... han brukar säga tack, ofta, för det arbete just jag (han tackar säkert kollegorna i samma omfattning ...!!!) lägger ner på våra elever ...


Tjingeling

(ska nu se till att jag rättar ALLT elevmaterial så att jag inte har någon ångestskräphög liggande här över jullovet ... för första gången i världshistorien)

Av Fröken P - 14 december 2007 17:37

... i sen eftermiddagstimme beslöt vi ... kollegan & jag ... & rektorn var nog med på ett hörn, tror jag ... att ... tra-da-di-daaa ... bjuda in hela skolan på glögg och pepparkakor i vårt lilla (med perspektivet att hela skolan ska rymmas ...) krypin ...

Nästa onsdag ska vi stå med ett brett grin mellan öronen ... bjuda på glögg (hur 17 håller man glöggen varm till ca 350 pers??? ...) och pepparkakor (månne äter varje besökare endast en - 1 - var!!! ...) ... och om någon har frågor om vår specialutbildning för invandrarelever så vassego' och fråga på ... vi informerar gärna ... en timme blankt ... se'n ska jag gå på en annan fest med de nya eleverna ... i sen eftermiddagstimme ...

Hå, hå, ja, ja ... ibland kopplar liksom inte synapserna ... signalfunktionerna verkar vara helt ur lag ... och då får man de mest brillianta idéerna ...

Hur ska det gå?

Tjing

Av Fröken P - 14 december 2007 08:43

... har glömt berätta: jag och kollegan snodde de finaste pappersdukarna från skolans julmiddag häromkvällen ... vi ratade de kladdiga och nerspillda ... de andra vek vi snyggt ihop och bar iväg med ... i väntan på nästa veckas julfest för våra elever ... hösten har varit lååång och tung ... men skam vore om vi inte kunde fixa till ett acceptabelt julfika med lite bensprattel och sång innan terminen tar slut ... rektorn är inbjuden ... och lokalvårdarna ...

... samma eftermiddag ... efter den "riktiga" julfesten med "mina" elever ... ska jag ... jag tror det går ... också ha julbaluns med de nya eleverna ... det ska bli spännande att se vad de har planerat för vår jul-pest ... en av eleverna klagade väldigt över läxan till julfesten ... de skulle nämligen förbereda antingen en liten juldikt eller en liten julsång eller rent av en sällskapslek att organisera/uppträda med ... och då ändrade vi formuleringen från "jul-fest" till "jul-pest" ... för hu så jobbigt det blev, då ... om jag är smart kanske jag kan sno juldukarna en gång till ... och återanvända dem till denna eftermiddags julpest också ... fint ska de' va'  ...

Tjing

Av Fröken P - 14 december 2007 08:29

... har hunnit med att betrakta samt åhöra ett och ½ luciatåg detta år ... och jag blir andäktigt meditativt förundrad över mina reaktioner när jag blir sååå rörd över dessa kända textrader och de skridande tärnorna i snövita särkar ... och jag minns vartenda tåg jag gått i under min uppväxt ... har börjat tycka att detta med traditioner är något värdefullt ... det är oskattbart att få uppleva sedvänjor ... att få vara en del av en länk i en kedja ... jag var inte "så'n" förr ... tyckte gott man kunde förändra och ta bort en massa onödigt som "bara" hände ... bara för att ... men detta må vara tecken på ålderdom och nostalgi ... jag är såld: mer kulturtraditioner ... åt alla och envar ... det stärker identiteter ... och ger en självkänsla och grundtrygghet ...  - tror inte att jag svamlar nu??? - ... när man är säker på vem man är och var man kommer ifrån ... dvs i vilken kedja man existerar som en obruten länk ... då vågar man antagligen också bli mer öppen för andras traditioner och får en förståelse för andra människors deltagande i för oss främmande sammanhang ...


Tjingelingeling

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards