Direktlänk till inlägg 8 september 2007
... har hunnit med att bläddra runt i mina bokhyllor för att se om där fanns nå't bortglömt ... och se ... där fanns en gammal (1975) lärarbok (av Hammarberg/Svensson) där de påtalar att både lärarens och elevernas attityder, kunskaper och beteenden påverkar inlärningsprocessen. Därtill understryker de att beteende i stor utsträckning är avhängigt av attityd. Intressant!!! De vidhåller också att eleverna behöver emotionellt stöd av läraren för att nå målen! Det var väl det jag visste ...
Kraven på lärare är följande, enl författarna:
- Ämneskunskap (förutom basen så gäller fördjupning, fortbildning ...)
- Personlighetsfaktor (attityd till yrket, social förmåga, viljan att utvecklas ...)
- Undervisningsteknik/metodkunnande (uj, uj, uj - här gäller det att vara självkritisk ...)
Några väsentliga aspekter på all undervisning:
M som i MOTIVATION, dsv arbetslust, eller elevernas inre "drive"
A som i AKTIVITET, helst "inre" aktivitet, dvs i huvudet, och variation
K som i KONKRETION, dvs allt skall vara åskådliggjort, med tydliga syften/mål
I som i INDIVIDUALISERING, total individualisering är sällan möjlig att genomföra i en kommunal skola, men differentierat arbete behövs ... eller hur ...?
S som i SAMORDNING, dvs läraren som organisatör och ledare (GREAT!), men också läraren som en del av ett av skolans arbetslag (halleluja) ...
Hå, hå, ja, ja ... vad det är bra att påminnas ibland ... undrar om jag har fler gamla böcker som jag har glömt bort på hyllorna ...
Ja, se hur man kan använda en ledig lördag eftermiddag ... & varför är godisskålen så djup nu ... den var ju rågad med lördagsmojs vid lunchtid ... hur ska det gå, hur ska det gå: lördagsfilmen i fara!
Hasta la vista!
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 |
16 | |||
17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | |||
24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
|||
|