Direktlänk till inlägg 5 oktober 2009

Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt ...

Av Fröken P - 5 oktober 2009 11:21

    Författarinnan Pauline Gibbons

Det talas mycket nu om hur vi kan möta kraven i dagens skola ... dvs hur vi lärare måste utgå från att normen här inte längre är "ett land, ett folk, ett språk" ... utan vi behöver ha kompetenser i hur vi stärker lärandet indirekt genom att vi faktiskt stärker språket ...!

Jaha, och då ska historie-, idrotts- och matematik-läraren och alla de andra undervisa i grammatik då, eller ...?

Näh, inte precis så!


Lärare i svenska/svenska som andraspråk ska fortsatt ha basansvaret för att undervisa i sv/sva, men när det gäller specifikt ämnesrelaterade ord och uttryck behöver ämneslärarna faktiskt gå igenom texter med sina elever och genom att fokusera på språket då, stärker man också lärandet i ämnet! Ämneslärarna skall också visa eleverna hur man skriver i just deras ämnen!: t ex lab-rapporter i fysiken, argumenterande uppsatser i samhällsvetenskapen, beskrivande texter i historia osv.


Det här har varit på G en tid nu (Pauline Gibbons' bok Stärk språket - stärk lärandet" utgavs redan i början av 2000-talet på engelska - i svensk översättning kom boken 2006) ... för grundskolan ... och nu äntligen kommer snart boken med fokus på senare delen av grundskolan samt gymnasiet: LYFT SPRÅKET - LYFT TÄNKANDET! Får den själv på engelska i dagarna och den svenska översättningen kommer inom ett par månader, hoppas jag!


  


Är det inte fantastiskt att med bara små medel kunna få elever att fundera på språk och därigenom utöka sina kunskaper om ett ämnesområde? Typ, leviterande kunskap, alltså! Vi lyfter TÄNKANDET!


  


... det blir roligt i skolorna och på skolgårdarna framöver med leviterande elever överallt ...


Det känns "upplyftande" att ha fått lyssna på intressanta föreläsningar i dagarna två ... Mary Schleppegrell om funktionell grammatik, Monica Axelsson om kunskap och språk (framförallt i nk), Per Holmbergs förtydliganden om de olika basgenre-typerna, Caroline Liberg om hur vi ska hålla balansen mellan det formella och det funktionella, Inger Lindberg om var gränsen går mellan allmänt och skolrelaterat ordförråd, Skolverkets Peter Bohman och Christina Månberg om språket i de nya kursplanerna, Helen de Silva Joyce om hur SFL (Systemic Functional Linguistics) och genrepedagogik fungerar praktiskt med andraspråksinlärarna i Australien ... så jag går omkring och är lite "upphöjd" av allt ... EUFORI i sitt yttersta ...


//Fröken P Oskyldig

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fröken P - 8 januari 2011 17:30


... en ny termin ... visserligen känns höststarten alltid speciell ... jag vässer mina nya pennor och har nytt kollegieblock och allt ligger i räta rader  ... lite samma känsla nu inför vårterminens start, men det är ändå inte riktigt samma ...    ...

Av Fröken P - 7 januari 2011 17:51

God fortsättning! Här kommer lite att fundera på ...     ... Vet du? Jag måste som vanligt inför en ny termin fokusera på ...    ... och vi får väl se hur det går!!! //Fröken P ...

Av Fröken P - 14 januari 2010 12:49


   ... ska försöka fixa undan allt idag ... ska, ska, ska ... vill, vill, vill ... måste, måste, måste ... vi får se hur det går ... det är inte så kul, precis ... men himla skönt efteråt, som man säger ...      ... men först lite jobb ett par ti...

Av Fröken P - 14 januari 2010 09:07


     ... ja, jag säger bara det: usch!   ... tåget till storstan blev 2 timmar försenat ... gick och lade mig mitt i natten och var seg som kola på föreläsningen dagen därpå ... men ... det var ju tur att jag inte - som jag hade tänkt i ett s...

Av Fröken P - 10 januari 2010 16:02


     ... jag ser det framför mig ... om en knapp timme är jag klar med allt ... ska bara läsa igenom och finslipa lite ... åh, va' jag mår gott! Ska bli så skönt att åka på kurs och verkligen känna att jag är KLAAAAAAAAAAAAAAAAAAR med allt! Känn...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 En lärare i skolvärlden
 En kollega i närheten
 En vän som läser här istället för att träffa mig!
 En familjemedlem som ... se ovan ...
 En av mina fantastiska elever
 En annan människa
 Nå't annat!?
 Jag själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards