Senaste inläggen
Vi körde hemmet-Skåne-hemmet på under 8 timmar igår! Segt! Trevlig tur, dock! Idag: långpromenad med gubben och sedan söndagsmiddag med alla barnen! Planering inför nästa vecka startar ... nu ...
... så det så!
Idag är det fredag och jag har haft SO med mina nya elever! Vi har kikat lite på en del ord som de behöver förstå för att förstå SO:n detta läsår och det var jättekul att gå igenom dem för vi fick igång en skön diskussion om t ex EKONOMI & POLITIK och "varför man inte bara trycker nya sedlar när det är ont om pengar" (tja, det där ska jag vara ärlig och säga att jag alltid har tyckt att det är en fin idé, men ...) och MILJÖN och "varför det är så viktigt att sopsortera" och SOCIALT LIV & KOMMUNIKATION och "vad som påverkar unga människor"! Jag bara vet nu att jag har världens klokaste elever!!!
... idag har vi också haft test på vårt SAGO-projekt, och nu förstår jag att vi måste repetera vissa saker! Repetition är kunskaps moder! Halleluja!
... nu ska jag iväg och ställa mig i en kö på IKEA och sedan hem! Tror att vi ska åka runt med bilen i Sverige imorgon - mellansonen ska övningsköra! Hoppas att äldsteman har fixat sin tvätthög som han kom hem med igår ...
TREVLIG HELG
... åhå, åhej ... jag har varit DUKTIG och tänjt lite i tillägg till den vanliga rundan ... frukosten är klar och jag ska snart leta efter morgonblaskan i brevlådan ...
... igår var det "flow" i allra högsta grad, med några små tuvor på vägen bara: efter att ha skjutsat mina barns far till bussen i arla morgonstund, fixade jag huset och bakade mellis-bröd till barnen (glömde att handla igår ...!) ... näh, ingen morgonpromenad ... tyckte att jag gick nog igår när jag gick nästan hela vägen till jobbet ... på förmiddagen hade mina elever test på H C Andersen, men det urtjusiga prov-dokumentet, som jag också hade hunnit fixa till i datorn hemma på morgonen, kunde inte konverteras till skolans urgamla burkinnehåll, så när jag öppnade mitt mail från mig själv med prov-bilagan på skolan blev det tji ... Office 2007 är INTE kompatibelt med sina gamla släktingar ... eller så är det jag som inte kan spara grejerna på det sätt som man måste när man har dylika problem ... JAG VET INTE ... & jag var lite frustrerad 1 minut eller så ... men, å andra sidan blev det jättebra prov sedan ... för jag hann ju inte fixa till något nytt ... så jag bad eleverna skriva egna frågor om författaren och hans liv och sedan besvara dessa frågor, och så fick det bli ... det där ska jag göra fler gånger ... de blev jättekreativa ... och fick ju faktiskt visa vad de kunde ... ibland blir det BÄTTRE när det egentligen borde ha blivit helfel ... konstigt?
... snodde sedan runt som ett skållat troll och vände till det nå't så ruskigt på expeditionen/kontoret/arbetsrummet som jag delar med en kollega ... hon trodde säkert att jag hade fått "hjärn-släpp" som där såg ut ... men hon frågade bara försynt om jag hade sett några papper hon hade lämnat där innan "stormen" ... ska försöka städa idag ... gud, va' papper vi hanterar för elevernas räkning egentligen, förutom alla elevdokument (inskrivningspapper, EVK-dokument, överenskommelser, boklåneintyg, läkarintyg, datoranvändningsöverenkommelser etc etc) så är det ju sedan allt undervisningsmaterial ... måste kasta lite från mina 60 pärmar ... kanske i år ...
... hann faktiskt äta medhavd lunch (ihoprullad tortilla med lite jox i, värmd i mikro: inte så pjåkigt, faktiskt) - I PERSONALRUMMET - 13 minuter blankt, och då hann jag mellan tuggorna säga "hm" och "mmm" och "näääh" till en kollega på stora skolan som ville uppdatera mig om två av hennes elever som jag skulle träffa på eftermiddagen ...
... mail-hantering och så ringde jag stora datorbutiken som ska ordna så att jag också kan få ta del av kommunens erbjudande om hem-pc ... tror faktiskt, att jag ska hoppa på det där och fixa ny dator hemma - tyvärr bröts samtalet när jag pratade med datorsnubben igår och när jag försökte ringa deras växel igen så var det nå't "vaj" - det lät hel-sjukt i luren - så jag ska ringa dem idag, efter telefonkonferens med gubben om vad vi verkligen behöver ...
... träffade sedan hälften av alla nya elever i nya ämnet tillsammans med specialpedagogen som jag ska dela gruppen med ... hon är jättebra, och jag tror att vi kommer att kunna jobba bra ihop detta läsår ... det var supertrevliga elever och jag ser verkligen fram emot nästa vecka ... när eleverna hade gått, hämtade vi kaffe (åh, nej, för min del blev det en kopp choklad) och så mumsade vi på min medhavda tigerkaka och "knöt ihop säcken" ...
... ringde sedan två elever som måste synka sina tider/bussar nu på morgonen så att de båda kan slå följe till den externa utbildningsanordnaren ... de har "öppet hus" där idag på eftermiddagen ... jag, kollegan och förhoppningsvis vår rektor ska dra iväg och kika lite och prata ... och förhoppningsvis träffa eleverna, om de är kvar så sent på dagen ...
... fick besked om att en av våra gamla elever, som har varit jättesjuk länge, nu är ännu sjukare, och det gjorde mig verkligen ledsen ... vi kommer eleverna så nära här ... och det är svårt att dra gräns för hur berörd man ska bli ... eller, det går väl kanske inte att bestämma, men det här är jättesvårt ... inte minst för vår gamla elev ... mina tankar går till henne ...
... nå, idag ska jag också befinna mig på en föreläsning om rattonykterhet och jag misstänker att det kommer att bli en "happening" av det där, för att de ska "knocka" eleverna rejält och visa vad som KAN HÄNDA ... huja, det är för sorgligt ... jag ska ta med pappersnäsdukar ... utifallatt ...
... men, idag ska jag i alla fall ha en jättebra dag! Ska ni också det? Braaaa!
I år fyller Jalal al-din Rumi 800 år. Det firas med en tvådagars festival på Södra Teatern i Stockholm. Festivalen samlar Sveriges ledande kännare av hans liv och verk tillsammans med musiker och dansare. Hjärtligt välkomna!
... det vore nå't för kulturellt intresserade lite halv-trötta lärare så här en bit in på höstterminen!
Vassego'!
... "När man har haft för bråttom, måste man vänta på sin själ."
... Dagens utstyrsel: bättre begagnad fiskarhatt och orange regnjacka ...
... Dagens väder: regn
... Dagens kom-ihåg: 1) ring ang datorbeställningen 2) fixa inför mötet med nya kollegan
Hösten är här!
... brrrrrr! Jag har tvingat kompetent personal att brassa på i spisen ... men veden håller på att ta slut ... och vi har tappat telefonnumret till fjolårets hjälpsamma vedleverantör ... smart ... kanske jag kan fråga grannen om han har tfnnumret ...
... somnade framför James Bond igår - igen - och har därmed nå'n centimeter kvar av elevarbeten att rätta ... är det bara jag som tror att jag ska vara så effektiv att jag kan se på film - dessutom UTAN lördagsgodis (för det blev uppätet lååångt före filmen ...) - OCH rätta SAMTIDIGT!???
Väl mött igen!
... det sägs att en god lärare också är en lärande, dvs en person som är beredd att skaffa sig nya insikter och i ljuset av dem ompröva sina attityder och sitt handlingssätt! Ha! Inga pärm-bärare här, alltså ...
Trevlig helg!
Pssst: Jo, jag har grejat ett par omgångar med burken idag - för alla andra är upptagna av det nya underverket: en liten, liten, liten lap-top med ooootroligt snygg high-class design ... men utsidan spelar ingen roll, för f-nskapet ska iallafall installeras, programmeras och bli kompatibel med allt och alla, inte minst med gubben ... Idag "äger" JAG den gamla burken ...
... har hunnit med att bläddra runt i mina bokhyllor för att se om där fanns nå't bortglömt ... och se ... där fanns en gammal (1975) lärarbok (av Hammarberg/Svensson) där de påtalar att både lärarens och elevernas attityder, kunskaper och beteenden påverkar inlärningsprocessen. Därtill understryker de att beteende i stor utsträckning är avhängigt av attityd. Intressant!!! De vidhåller också att eleverna behöver emotionellt stöd av läraren för att nå målen! Det var väl det jag visste ...
Kraven på lärare är följande, enl författarna:
- Ämneskunskap (förutom basen så gäller fördjupning, fortbildning ...)
- Personlighetsfaktor (attityd till yrket, social förmåga, viljan att utvecklas ...)
- Undervisningsteknik/metodkunnande (uj, uj, uj - här gäller det att vara självkritisk ...)
Några väsentliga aspekter på all undervisning:
M som i MOTIVATION, dsv arbetslust, eller elevernas inre "drive"
A som i AKTIVITET, helst "inre" aktivitet, dvs i huvudet, och variation
K som i KONKRETION, dvs allt skall vara åskådliggjort, med tydliga syften/mål
I som i INDIVIDUALISERING, total individualisering är sällan möjlig att genomföra i en kommunal skola, men differentierat arbete behövs ... eller hur ...?
S som i SAMORDNING, dvs läraren som organisatör och ledare (GREAT!), men också läraren som en del av ett av skolans arbetslag (halleluja) ...
Hå, hå, ja, ja ... vad det är bra att påminnas ibland ... undrar om jag har fler gamla böcker som jag har glömt bort på hyllorna ...
Ja, se hur man kan använda en ledig lördag eftermiddag ... & varför är godisskålen så djup nu ... den var ju rågad med lördagsmojs vid lunchtid ... hur ska det gå, hur ska det gå: lördagsfilmen i fara!
Hasta la vista!
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 | 8 | 9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|